Nadja
    Hej! Jag är en tjej som ska börja tredje året på naturvetenskapsprogrammet. Jag ska börja med gymnasiearbetet efter att skolan har startat, vilket är om en vecka. Jag har funderat lite men har har ännu inte hittat något som har väckt mitt intresse. Eftersom skolan snart börjar har jag en stor ångest och rädsla för att inte komma på en ide. Jag skulle helst vilja göra någon experiment eller någon liknande.

    Jag är väldigt intresserad i biologi (anatomi, kroppen..) och kemiämnen. Skulle nån kunna tipsa om något jag kan skriva om vad gäller inom biologi eller kemi?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nadja!

    Börja med att kika på www.fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete några förslag ges.
    Prata också med handledare för ditt gymnasiearbete; du bör få kontakt med handledaren, som måste godkänna ditt tema, på förhand, och sedan även sätta betyg på ditt GA när det är färdigt.

    Många handledare har förslag på vad man kan skriva om. Eftersom du är intresserad i första hand inom biologi och/eller kemi - fråga dina lärare i biologi och kemi. Jag är säker på att de kan komma med några förslag.

    Annars så kan du välja ett kapitel i en lärobok i biologi eller i kemi och försöker fördjupa dig så mycket som du kan inom det ämnet - ta reda på att "runt om" också och de senast rönen på det området.

    Personligen tycker jag att Muntiresistenta (mördar-) bakterier - är mycket intressant att skriva om: hu de uppstod och vart vi är på väg nu, när vi snart kanske inte har fungerande antibiotika; vad finns det att göra; i vilka riktningar jobbar forskare på det område.

    Hoppas ngt. i mitt svar blir till hjälp!

    ANNA