B.
    Hej !
    Måste man läsa idrott på åk 2 ?
    Krävs det simning för åk 1?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Aylin!

    Idrott och hälsa 1 är en obligatorisk kurs på alla nationella gymnasieprogram.
    Om den läses under åk1 eller är förlagd på två årskurser: hälften under åk1 och andra halvan - under åk2, är en fråga som rektor beslutar om på skolan lokalt.

    Du kan även läsa på http://www.fragasyv.se/info/simkunnighet-och-betyg-i-idrott-och-halsa där det längst ner förklaras att det inte finns ett krav på att kunna just simma för att få godkänt betyg i Idrott och hälsa på gymnasiet, men man måste kunna uppvisa att man har grundläggande kunskaper i räddning vid drunkningsolyckor. Det är en tolkningsfråga - om man kan rädda någon som håller på att drunkna, utan att själv kunna simma? Det är, alltså, inte helt klart om man måste uppvisa att man kan simma eller om det inte är nödvändigt.

    Sammanfattning: för att kunna få ut gymnasieexamen (gäller på alla nationella gymnasieprogram i Sverige) måste eleven ha betyg i Idrott och hälsa 1. Även F är ett betyg och det betyder att en elev kan få ut gymnasieexamen med betyget F i Idrott och hälsa 1.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA