Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Vera!

    Lärare på högstdiet är ofta behörig i tre ämnen. Vilket tredje ämne skulle du vara intresserad av att bli behörig lärare i?

    Jag kan ta fram uppgifter på vilka högskolor/universitet som har den utbildningen nu men det kan ju ändras innan det blir dags för dig att söka till högskola/universitet. Det är, alltså, lite för tidigt att planera i detalj.

    På Barn- och fritidsprogrammet, precis som på alla andra yrkesprogram, har man rätt att läsa de kurser som krävs för Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Återkom gärna med svar på vilket tredje ämne som du skulle vara intresserad av. Jag kommer också att utöka mitt svar om en stund.

    Vänligen

    Liselotte Syv

    Liselotte

    Hej igen!

    Lärarutbildningen har gjorts om flera gånger på senare tid och det finns numera flera olika sätt att bli lärare på:

    1. läsa på Ämneslärarprogrammet

    2. läsa fristående kurser + KPU (kompletterande pedagogisk utbildning)

    och

    3. söka jobb som obehörig lärare och sedan genom olika fortbildningar (t.ex Lärarlyftet eller VAL-projektet) läsa in sin behörighet.

    Se exempel på Ämneslärarprogrammet, behörighet till den är godkända betyg i gymnasiala kurser Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2, Matematik 2 och Historia 1b / 1a1+1a2.

    Se Programplan för Barn- och fritidsprogrammet och längst ner: vilka kurser som man behöver läsa för Grundläggande behörighet. Samhällskunskap behöver man inte tänka på pga den läses obligatoriskt på BF. Matte 2a får läsas som Programfördjupande och Historia 1a2, 50 poäng får plats inom Individuellt val.

    Så, om din gymnasieskola kan erbjuda Matte 2a inom Programfördjupning och Historia 1a2 inom Individuellt val och du, dessutom, säger på skolan att du vill läsa kurser för Grundläggande behörighet, vilket du har rätt till - då har du möjlighet att bli behörig till söka till Ämneslärarprogrammet direkt efter studier på BF.

    Att sätta ihop en egen lärarexamen kan vara ganska "bökigt" och att få jobb som obehörig lärare - kan vara svårt, men vill man det, kan man givetvis försöka.

    Det som är bekvämast är att kika på vad den högskola/universitet som finns i "din stad" har att erbjuda (staden där du bor eller inom pendlingsavstånd) och välja söka de lärarutbildningar som finns på den högskolan. I så fall behöver man inte vara orolig att man kanske inte hittar bostad på skolorten.

    Utbildningsutbud kan förändras. Behörighetskraven - likaså. Det är bra att börja planera i god tid men pga förändringar kan inträffa, så håller kanske inte den planeringen, som man har gjort i "mycket god tid". :)

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    L. :)

    • : Jag skulle vilja läsa Historia eller Religion också
    • Liselotte : Jag ska nu utöka mitt svar till dig.