Amanda
    Jag har hört att man måste ha idrott i ettan på gymnasiet, men att man sedan kan välja bort det i år 2 och 3. Jag undrar bara om detta är sant och ifall det är olika på olika skolor?

    Ifall detta nu går, och jag väljer bort idrott år 2 & 3, hur kommer det då påverka betyg, och poäng etc när jag går ut ur gymnasiet?

    Tack på förhand!
    • : Vill också tillägga att jag kommer att gå på samhällsvetenskapsprogrammet. :)
    • Liselotte : Idrott och hälsa 1 är en OBLIGATORISK kurs på alla nationella svenska gymnasieprogram.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Amanda,

    på alla nationella svenska gymnasieprogram, inklusive Samhällsvetenskapsprogrammet, ingår idrott&hälsa 1 som en obligatorisk kurs - bara en kurs.
    Sedan kan man också välja till ännu en kurs, som valbar kurs - inom idrott; någon kurs i idrott, förutom Idrott och hälsa 1 bör erbjudas möjlighet att välja som valbar. Men det är absolut inte ett måste; och de flesta eleve läser bara idrott och hälsa 1 under sina 3 år på gymnasiet.

    Kursen idrott och hälsa 1 behöver inte läsas under åk1; på vissa gymnasieskolor läses den under åk2 - eller läses i långsam takt - under längre tid än ett år. Idrott och hälsa 1 är en "normalstor" kurs dvs á 100 poäng (studieinsats är alltså på 200 timmar - inklusive lektionstid, projekt, prov, ev grupparbete - allt som allt); och de 200 timmarna kan vara förlagda under en termin; eller under 2 år eller t om spridda under alla 3 år på gymnasiet. Dock ofta är det - under årskurs 1 som de flesta elever läser Idrott och hälsa 1.

    Förutom Id och hälsa 1 finns det följande idrottskurser inom svensk gymnasieskola:

    Med F  betyget i idrott och hälsa 1 kan man uppfylla kraven och få examensbevis. Utan betyg - kan man inte det. Dvs F betyg måste i så fall finnas i examensbeviset; högre betyg är givetvis bättre! :)

    Hänvisning - skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/idr.

    Hoppas mitt svar besvarade din fråga!
    Återkom annars...

    Liselotte J. SYV

    Liselotte