Roko
    Hej! Jag fick höra att under november eller oktober månad (minns ej) att det skulle införas nya direktiv angående Idrottskurserna inom samhällsprogramen. Det är så jag har 2500 poäng och har gått ut gymnasiet men jag misslyckades på gymnasiearbetet. Jag pluggar kursen just nu i komvux och har sökt högskola till våren 2016. Men jag har 300 poäng som innehåller idrott och idrottspeciallisering. Så min fråga är vet ni något om att de ska sluta gälla och att man måste plugga nya kurser för att få 2500 poäng (att kunna få en exam för den delen också) ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Roko!
    Den förändringen som du undrar över kan du läsa om på http://www.skolverket.se/skolutveckling/studie-och-yrkesvagledning/val-och-vagledning/komvuxgy/kurser-som-far-inga-1.234410
    Datum för förändringen är 27 oktober 2015.
    Du vinner på att skynda på med examensarbete och ta ut ditt examensbevis senast 27 oktober i år.
    För examensbevis från komvux räcker det med 2400 poäng men godkänt betyg i gymnasiearbete är ett krav på komvux också, därför är det bra att du gör gymnasiearbete nu.
    Det finns inte någon anledning att ha fler poäng i examensbeviset än minimikravet om du kan rymma alla kurser som krävs för särskild behörighet inom 2400 poäng.
    Jag undrar om du gjorde planering av gymnasieexamen med SYV på komvux och i så fall: vad har ni planerat ang. Idrottskurserna?
    Det är inte omöjligt att förändringen ang. Idrottskurserna kommer att skutas fram men i dagens läge så är det 27 okt som gäller och du efter 27/10 kommer sakna 200 poäng för att kunna få examensbevis. Utan examensbevis saknar du grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Tips: se på www.yhguiden.se om du hittar några yrkeshögskoleutbildningar du kan tänka dig att söka. Även som obehörig, kan du komma in på yrkeshögskola - i "fri kvot".
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Tack för den informationen! Jag kommer utnyttja de och bli klar med kursen innan de datumet så jag kan få en exam. Jag visste inte att man behövde bara 2400 poäng men de kommer inte spela någon roll så länge jag hinner bli klar till den 27 okt. Vi har inte planerat något, de bara nämnde det och sa att de inte visste något mer. Jag fick en väldigt svag information så jag var förvirrad ett tag. Men tack så mycket för hjälpen. Jag behövde denna informationen.
    • Milla : Att det räcker med 2400 poäng i examen från komvux gör att du kan ta bort en kurs som inte är obligatorisk och i vilken du har lägre betyg. Det höjer meritvärde. Tips: i fall du inte hinner få ut examen från komvux t om 27 okt., fråga på din gamla gymn.skola i fall rektor skulle kunna godkänna ditt gymnasiearbete som "prövning på gymnasieskola" och du skulle i så fall uppfylla kraven för examen från gymnasieskola. Jag kan inte lova att det går, men du kan försöka. I annat fall behöver du läsa 200 p vilket tar 10 veckor på heltid.