Malin
    Hej!

    Jag undrar hur man gör ifall man har läst 3-årigt gymnasieprogram, men saknar några kurser som matte 1 och matte 2, samhällskunskap 1a2 för att få examen och bli behörig att söka till idrottslärare?
    Idrott och hälsa 1 krävs för att bli antagen till utbildningen men kan inte vara med i examen från Komvux om jag förstått rätt? Har godkänt i ämnet sedan innan, hur gör man då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malin!
    Betyg i enskilda kurser gäller, även om de inte ingår i sammansatta betygsdokument. Om du har godkänt betyg i Idrott och hälsa 1, då har du det betyget.
    Om du får examensbevis från komvux (där idrott1 ej kan ingå), då laddar du upp examensbeviset och separat betyget i idrott och hälsa 1 om idrottskursen krävs för särskild behörighet.

    ang.Examensbevis från komvux - gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Grundläggande och även särskild behörighet till högskolestudier kan man annars även få på en folkhögskola - genom omdöme om behörighet från en folkhögskola.

    Det finns även en väg via "reell kompetens": grundläggande behörighet kan man bekräfta genom 3-årig arbetslivserfarenhet + man måste ha godkända betyg i några gymnasiala kurser; särskild behörighet behöver man ha också och kan uppnås genom studier på komvux eller genom självstudier/prövningar.