Mikael SYV på FrågaSYV

    Det kan vara olika i olika delar av Sverige men det spelar egentligen ingen roll på vilka utbildningar elever kommer in i preliminär antagning för att antagning kommer helt och hållet göras om när elever får sina slutbetyg från grundskolan.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa!
    Du fick svar från SYV Mikael och jag håller med honom. Den "riktiga antagningen", den som faktiskt gäller görs på de betyg som kommer finnas i elevernas Slutbetyg från grundskolan. Att man kom in eller inte kom i den preliminära antagningen kommer, egentligen, inte spela någon roll.
    Då kan man fråga sig - Varför besvära sig med att göra preliminär antagning? - Och de svar vi själva kommit fram till och i kombination med det som gymnasieantagningskanslierna säger är:
    - Gymnasieskolorna försöker anpassa antal platser på olika utbildningar utifrån vad eleverna önskar läsa, därför måste skolorna få veta vad eleverna har sökt för att ha tid att anpassa antal platser;
    - Antagningskanslierna testar att antagningsbesked når "mottagare", att kontaktuppgifter som eleven uppgett (epost och tel.nr) är rätt och att hela antagningssystemet fungerar, administrativt sett.
    De är de två huvudorsakerna som vi kom fram till, finns för att göra preliminär antagning. Vad gäller IM, så vet ibland inte eleven eller lärarna om hen blir behörig till de nationella programmen eller inte in i det sista, typ till sista dagen för betygssättningen. Men i andra fall vet både eleven och lärarna att eleven inte kommer bli behörig, och då är det IM-programmen som gäller vilket "alla" vet på förhand, men antal platser som kommer att finnas på en viss utbildning på en viss gymnasieskola kan ändras så sent som mitten av juni, så kan man ju ändå inte få ett definitivt svar och veta var eleven får gymnasieplats, på förhand, utan endast när antagningen är genomförd (kring midsommar eller senast 3-4 juli).

    Studie- och yrkesvägledare