Jonathan
    Hej! Det är så att jag går i nian och har nu bara någon månad på mig att välja linje. Har funderat på Sam, Barn- och fritid, eftersom jag vill senare utbilda mig till socionom. Är väldigt bra inom svenska och engelska, att argumentera är jag också bra på. Jag filosoferar väldigt mycket och är extremt bra på att känna av personers beteende och känslor, det låter kanske lite knäppt men det var det bästa sättet jag kunde förklara det på.
    Nu i det sista så är jag väldigt stressad eftersom jag inte har någon aning vad jag borde välja, jag har lite blandade känslor över det hela. Det som jag är mest inriktad på för tillfället är Vård & omsorg. Om jag väljer den utbildningen blir jag klar direkt och kan börja jobba i till exempel Norge då jag bor nära gränsen.

    M.v.h. Jonathan

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, förstår att du känner dig stressad - du är nog inte ensam! Men du får fundera över vad du vill prioritera. Vill du jobba ett par år innan du pluggar vidare så kan ju det passa utmärkt med VO - mycket människokunskap, både medicinskt och beteendevetenskapligt, läs till Matte 2 och Samhällskunskap 1a2 och resten av de kurser du behöver för en högskolebehörighet (Svenska 2+3 och Engelska 6) så har du behörighet att söka en socionomutbildning när du vill. Kan vara en fördel när du söker sådan utbildning att ha en del livserfarenhet och att ha jobbat med människor. /Lena, Syv