Ebba
    Hej! Jag bor i södra Sverige i Blekinge. Jag har funderat lite på att söka till Stockholms internationella hotell- och resturangskola till gymnasiet (skolan är friskola). Men undra lite om inakoderingstilläget. På CSN står det ”Programmet och den nationella inriktningen som du ska läsa får inte finnas på hemorten eller inom två timmars resväg per dag från föräldrahemmet.” RL programmet finns inte på min hem kommun men finns i grannkommunerna men med kollektiv trafik ta det tur och retur över två timmar. Men om man kör bil tar det mindre än två timmar. Så menas resetiden med kollektivtrafik eller med bil? Tror ni att jag kommer att får inakoderingstillägg?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba,
    CSN räknar restid för gymnasieelever med kollektiv trafik, ej med bil (för att ha körkort måste man i Sverige vara 18 år gammal och det är man, som regel, inte är elev i åk1 på gymnasiet).

    En gymnasieskola som du är intresserad av - Internationella-hotell-restaurangskolan - är en fristående skola och alla elever från hela Sverige söker "i första hand", dvs konkurrerar med sina betygsproäng (stockholms elever har inga fördelar, förutom att de har boende ordnad och kan pendla till skolan, ej behöver flytta om de kommer in).
    Ang. Inackorderings-tillägget (som CSN förklarade reglerna för oss) så beviljas det av CSN till "den närmsta skolan" som har samma Program och Nationell inriktning. Du får gärna kontakta CSN direkt i den frågan, då det är deras bedömning och beslut som kommer att gälla.
    Jag tänker på annat: skaffa bostad och om dina föräldrar är "med på tåget" + att kostnader i samband med att gå på gymnasiet så pass långt från föräldrahemmet kommer, i vilket fall, ej helt täckas av Inackorderings-bidraget.
    Inackorderings-bidraget ger "viss ekonomisk hjälp" men täcker inte på långa vägar de omkostnader som familjerna har, om ungdomar flyttar på att gå på gymnasiet på annan ort. Och vad gäller Stockholm, så är boende och annat som man måste betala så pass dyrt att din familj måste vara kapapel att lägga ut flera tusen kr. varje månad "ur egen ficka" (även om du skulle få Inackorderings-tillägg).

    Vänligen
    ANNA