Linda
    Om jag ska gå skola i vadstena, men bor i Linköping. Hur högt är bidraget om jag hade tänkt att bo elevhem där?

    1 Svar

    Helena SYV
    Hej Linda!
    Den som söker en kommunal skola (vilket Vadstenagymnasiet är) utanför den egna kommunen söker inackorderingstillägg i den kommun som han/hon är folkbokförd i, i ditt fall så blir det Linköpings kommun som du måste söka ditt bidrag hos (www.linkoping.se) Vilket belopp du kan få skiljer mellan olika kommuner. Det lägsta beloppet som du kan få är 1/30 del av det så kallade basbeloppet. För närvarande innebär detta cirka 1480 kronor inom Östsamområdet ( där du bor) och 1776 kronor utanför Östsam.
    För att få inackorderingsbidrag så tittar kommunen på vissa kriterier som måste vara uppfyllda, bland annat hur lång restiden är och så vidare. Det som kan vara viktigt att tänka på är att bidraget i regel inte alls täcker hela boendekostnaden.
    Hälsningar Helena