Melissa
    Jag studerar på min hemort men trivs inte och vill byta till ett gymnasium i Uddevalla med samma program(ligger ca 9 mil bort från min hemort)

    Gymnasiet jag vill byta till är kommunal och eftersom avståndet är så långt har jag inte lust att pendla varje dag och tänker därför skaffa lägenhet. Om skolan är kommunal kan jag då få inackorderingstillägg från min hemkommun?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, dessvärre så kan det nog bli svårt eftersom du säger att samma program finns i din hemkommun. Boka tid med din Syv som säkert kan de lokala bestämmelserna bättre än jag så du får korrekt information om vad som gäller för val till just den skolan du vill välja. Men generellt så får man inget bidrag att gå på annan ort om samma program finns i ens hemkommun och att skolan är riksrekryterande. /Lena, Syv