emma

    Hej! Jag är en tjej som ska söka in till individuella programmet för att jag inte har godkänt i ämnena pågrund av att jag varit borta från skolan en del. Min fråga är, går man IV ett år och sedan börjar man 1an i gymnasiet efter året man pluggat upp betygen? Läser man bara grundskolans ämnen eller också gymnasiearbete samtidigt? Kommer jag få gå med dom som är ett år yngre än mig efter IV? Vad gör man på detta program, läser man alla grundskole ämnena eller bara några? Jag ska söka till Teknikum i Växjö.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    Teknikum i Växjö erbjuder, enligt våra uppgifter 3 olika IM-program. Individuellt alternativ (IMA) brukar ej vara sökbart för eleverna utan kurator-rektor-speciallärare "placerar" eleverna på den utbildningen ... Att kunna söka till Yrkesintro och till Programinriktat val brukar gå. Det är 2 rätt Olika IM-program.
    Läs gärna infom på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMY och på yrkesintro är det också viss skillnad om det är "gruppbaserad" eller "individ-baserad"-Yrkesintro... två olika varianter men båda går ut på att eleven efter 3 år på yrkesintro kan bli anställningsbar även utan att ha gått på gymnasiets nationella program, eller så - Om eleven blir behörig - kan hen året därpå eller ännu 2 år därpå (mycket beroende på elevens ålder...) söka till gymnasiet.

    Programinriktat val
    Det är en ny utbildning som finns från hösten 2019. Tanken här är att eleven går i en "vanlig gymnasieklass" men i de ämnena där hen ej är behörig - läser på ett annat sätt: i en liten grupp, individuellt med läraren/specialläraren eller på andra sätt får hjälpa att läsa ikapp... Läs mer på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV

    • :

      Hej igen! Jag har sökt in till Teknikum till IV redan och därför undrar jag mina frågor. (Mina lärare/rektor osv har hjälpt mig med detta då det är bestämt att jag ska gå IV programmet.)

    • Mikael :

      Exakt vilken utbildning menar du med "IV-programmet"? Skolverket kallar utbildningarna för Yrkesintroduktion, Programinriktat val och Individuellt alterntiv och Teknikum erbjuder alla de 3 som jag har nämnt ... jag vet inte vilken av dem som du menar när du skriver "IV-programmet". Om du lagt in ansökan i gymnasievals-systemet, borde personal på antagningskansliet kunna se Vilket program inom IM som du har sökt - kontakta dem och fråga. Läs sedan om just det programmet både på länkarna som jag har skickat i mitt svar och det kan även finnas info på gymnasieskolans egen hemsida.
      Om du ska gå IMA då är det Individuell studieplan för just Dig, som du kommer att göra tillsammans med studievägledare på IMA.