Paul

    Jag är 15 år nu, 16 om en månad och det börjar dra ihop sig till att söka till Gymnasie. Jag har en rätt så bra idé om vad jag vill läsa, Ekonomiprogrammet. Målet ligger på pilot utbildning eller om det inte funkar så någon inom ekonomi eller juridik. För att komma in på pilot utbildningen krävs det några kurser. Alla kurser ingår i ekonomiprogrammet förutom en kurs, Fysik 1a. Jag ser inte den kursen på någon möjlig inriktning inom Ekonomiprogrammet. Då snubblade jag över 'Individuella val' och undrar nu vad det exakt betyder? Kan jag välja min egen inriktning där jag läser Fysik 1a och någon annan matematik kurs för exempel? Försökte leta runt men får inte ett direkt svar.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Paul,
    det är inte förbjudet att läsa fysik 1a på Ekonomiprogrammet, men frågan är om din gymnasieskola ska kunna erbjuda det.
    Lärare i fysik finns endast på de gymnasieskolor som erbjuder de program på vilka läsa fysik ingår som obligatoriska kurser, dvs Naturvetenskapsprogrammet och Teknikprogrammet.
    Om du väljer söka Ekonomiprogrammet på en gymnasieskola, som för övrigt även erbuder NA och/eller TE, då finns i alla fall Möjlighet att kunna läsa fysik 1a på ekonomiprogrammet. Nästa fråga blir om schemat passar så att du ej har någon för dig Obligatorisk kurs samtidigt som "tekniker" och "naturvetare" läser fysik 1a.

    Vänligen

    Julia SYV

    • : Tack för svaret! Ja skolan jag planerar att gå på erbjuder dessa program, Sveriges största gymnasieskola, Polhem skolan. Kommer detta få falla in under egen inriktning? Individuella val?
    • Julia : Ja, fysik får ej läsas på Ekonomiprogrammet inom Programfördjupningen, se https://www.gymnasieguiden.se/program/EK/programplan/Programplan_EK.pdf - därför kan fysik endast läsas inom Individuellt val Eller som U-kurs, utökad, utanför programmets 2500 p. och för det krävs Rektors beslut /det är ett Undantag att läsa U-kurser/.