Astrid

    Hej! Jag går andra året på ekonomi programmet på gymnasiet. Jag undrar lite om individuella val. Jag har läst spanska 3, läser nu spanska 4 och ska nästa är läsa engelska 7. Vilket gör så att jag kommer upp i 2,5 i merit. Nu till frågan, räknas de även som individuella val, eller ska man läsa 200 poäng utöver dessa 3 ämnena. Jag har nämligen läst idrottspecialisering 1 nu, och funderar på om det är någon mening att läsa idrottspecialisering 2 eller om jag redan är ”klar”. Och till sist undrar jag även om hur det funkar att ”byta ut betyg”, jag har nämligen hört att man kan byta ut vissa betyg när man räknar ihop meritvärdet, isåfall hur fungerar det? (?)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Astrid,
    för att bli behörig till eftergymn.utbildningar bl.a till högskola-universitet, behöver du få ut Examensbevis. Se gärna programplan för EK. För att kunna få ut examensbevis från gymnasiet måste även "rätt programstruktur" följas (i alla andra fall förutom när rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program, vilket är ett undantag).

    Rätt programstruktur för Ekonomiprogrammet är enligt följande:

    Alltså du måste ha betygen i alla kurser under gymnasiegemensamma ämnen, programgemensamma ämnen och i alla kurser inom en av inriktningar; sedan måste du också ha betygen i 300poäng kurser från listan på vilka kurser som får läsas som programfördjupande på just ekonomiprogrammet. Sedan måste du också ha 200p. kurser /vilka som helst/ som kallas för "individuellt val" och godkänt betyg i gymnasiearbete. Detta gäller om det är en "vanlig utbildning", alltså inte Särskild variant /enligt skolverkets beslut/ där inriktningskurserna får bytas ut mot andra kurser.
    ******
    Det är alltså rätt komplicerat. Jag vet inte om du läser "vanlig utbildning" eller särskild variant; jag vet inte om rektor fattade beslut om individuellt anpassa program /för just dig/. Därför måste jag hänvisa dig med din fråga till SYV på din skola.