Linnea
    Hej! Jag går i 2an och har redan valt mitt induvidulla kvar, men kan fortfarande välja till 3an.
    Jag undrar om det går att välja musik som ett val även fast skolan inte har några musiklärare?
    Jag går på en friskola men det finns ett musikgymnasium i närheten. Min kompis som går på en annan skola har valt musik som individuellt val och får ha sina lektioner på det musikgymnasiet, hennes skola har alltså inte heller någon musiklärare. Så jag tänker att det är möjligt för mig?
    Eller är det något jag måste prata med min skolas syv om?
    Om det är så att min skola endast har vissa kurser till individuellt val att erbjuda, är det helt omöjligt att jag kan välja musik då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,
    du måste prata med SYV-en på din skola. Ytterst ansvarig är, dock, rektorn.
    Att gå vissa kurser på en annan gymnasieskola, än den skola där man är inskriven - är ett Undantag.
    Ibland går skolorna "ihop" och bildar "det gemensamma gymnasiet" eller så köper skolorna undervisning av varandra; detta är dock - tyvärr - inte en rättighet; du kan inte kräva det, bara önska och hoppas.
    Varför det går ibland och ibland inte kan bero på skolans ekonomi /om skolan har råd/ eller på att skolan på förhand gick ut med att "på vår skola får du läsa ... de och de kurserna" och sedan kan de inte erbjuda dem... då känner rektors sig tvungen att köpa de kurserna....
    Så, det är inte elevens rättighet att läsa "vilka kurser som helst". Det som är elevens rättighet är att få läsa kurser så att man kan uppfylla kraven för examensbevis.
    Skolverket säger att gymnasieskolorna måste erbjuda välja "någon estetisk kurs" - men det behöver inte vara inom Musik. Om din skola ej kan erbjuda välja "någon estetisk kurs" - kan du försöka "tvinga" fram att din skola köper en kurs för dig på en annan skola.
    Vänligen
    ANNA