Annie
    Hej! Jag ska snart välja inriktning på samhällsprogrammet (står inför beteendeinriktningen, media eller samhällsinriktingen med internationell profil) och även individuella val. Fråga 1: hur många poäng väljer man individuella val för? Fråga 2: på samhälls- och beteendeinriktningen kan man välja naturkunskap 2 som programfördjupning, men programförjupning väljer man väl till åk 3? Och i sådana fall, läser jag naturkunskapen i åk 3 då? Men man kan också välja kursen som individuellt val till åk 2, vilket ska man göra? Spelar det någon roll? Och en sista fråga: väljer man individuellt val till åk 3 också, eller är det bara programfördjupning?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    hej Annie,

    se på Programplan för SA>> - och du ser att om man läser inriktning  "medier" väljer man 300 poäng programfördjupningar; och om man läser en av de andra 2 inriktningar - väljer man 400 poöng programfördjupningar; plus att alla väljer också 200 poäng Individuellt val.
    Eftersom det är så pass många poäng/kurser - sammanlagt 500-600 p., dvs 5-6 normalstora valbara kurser, då fördelar man dem på olika sätt på olika skolor under oftast åk2 och 3. Dock förekommer också att de valbara kurser läses också under åk1 /ofta programfördjupande, inte individ.val/.

    Naturkunskap 2 får läsas som programfördjupande på alla inriktningar på SA, men shema.tekniska problem kan göra att det blir just för din skola inte möjligt att erbjuda den på alla inriktningar (för att ex. en obligatorisk, för en viss inriktning, kurs går samtidigt som nk2).

    Jag råder dig att välja Först INRIKTNING - sedan vet du i så fall hur många valbara poäng inom Programfördjupningen du har.
    Programfördjupande kurser får man ta Endast från listan på vilka som får läsas på ett visst program. Däremot Individuellt val är det "vilka kurser som helst", men sedan finns det begränsningar på vad varje enskild skola har möjlighet att erbjuda, ex. vilken kompetens lärare har.