Linnea
    Hej!

    Vad är det som varierar från skola till skola; är det individuella val eller programfördjupningar, eller både och? Hur får man reda på vilka som finns?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea,
    du har förstått det helt rätt.
    Vilka kurser som finns att välja bland - inom Programfördjupningar & inom det individuella valet varierar från skola till skola, ja.
    Men det är även skillnad på det sättet att Individuellt val - är det väldigt fritt att välja av alla kurser som skolan kan erbjuda,
    men Programfördjupningar är det reglerat av Skolverket - vilka kurser som får läsas på vilket program, dock är det en mycket längre lista än man får plats med inom programmet... :-) ... *L* Nu blev det lite krångligt här... men jag skall försöka förklara bättre:
    det är reglerat från Skolverkets sida vilka kurser som får läsas som programfördjupande på varje gymnasieprogram. En sådan lista kan, beroende på vilket program det är, innehålla kurser á t.ex. 3000 poäng men du får (också beroende på program och inriktning) kanske välja mellan 200 poäng och 700 poäng från den listan (som även begränsas av vad skolan kan erbjuda). T.ex. av de 3000 poäng kurser som FÅR LÄSAS på just det programmet, kan skola kanske erbjuda hälften av kurserna - 1500 poäng. Men du har plats i din studieplan för 300 poäng och väljer dem av skolans lista på 1500 p.

    Individuellt val är det - OBEROENDE AV PROGRAMMET - alla väljer 200 poäng fritt... t.ex. får man läsa Japanska som Modernt språk på Bygg&Anläggningsprogrammet - om eleven vill och skolan har en behörig lärare... eller Arkitektur på Vård&Omsorgsprogrammet /återigen - om eleven vill det och skolan har en behörig lärare och en kurs som är igång och passar in i elevens övriga lektionsschema/.

    Det är väldigt klokt att fråga på skolorna på förhand - när du går på öppna hus eller "skuggar en elev" eller bara maila/ringa och fråga vilka kurser som du får välja bland om du söker till just den skolan, men du måste uppge vilket program du vill söka - för att det är, som sagt, begränsat vilka programfördjupande kurser du får välja, beroende på Program.
    Individuellt val begränsas av vilka behöriga lärare skolan har samt hur schemat blir - säg att du vill läsa Kinesiska språket inom Individuellt val och skolan har behöriga lärare i kinesiska men vid alla de tillfällen då lektioner i kinesiska går - så har du andra lektioner i de ämnena som är obligatoriska på ditt program. Här uppstår det ett praktisk hinder som kan bli svårt att kringgå.

    Av sådana praktiska anledningar skapar vissa skolor PROFILER - t.ex http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/nt-gymnasiet-1 profil "Interaktiv design" där kurser ingår som är på förhand bestämda, dvs redan "valda av skolan" för de elever som skall gå den profilen. Då vet eleven på förhand vilka kurser hen skall gå och det blir inga schemat-krockar.

    Du får hemskt gärna uppge vilket/vilka program du är intresserad av i första hand samt var dina intressen ligger - så kan vi kanske mycket bättre att svara på din fråga då (med exempel från just det programmet som du är intresserad av).

    Bästa hälsningar
    Anna SYV