Zara
    Hej, jag går första året på gymnasiet och det är dags för mig att välja individuella val till andra året. Saken är att jag vill få meritpoängen 2,5 men jag vet inte vad jag ska välja för att få de. Jag har moderna språk steg 1 så om jag fortsätter läsa det till trean så kommer jag endast få 0,5. Men kan jag då välja engelska 7 och matematik 5 i tredje ring? Och jag har läst att det finns en kurs som heter matematik specialisering, får man meritpoäng på det?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag utgår ifrån ditt mejl att du går Naturvetenskapliga programmet. Du kan dessvärre inte få meritpoäng för steg 1 i Moderna språk - du får det först från steg 3. Du kan således få poäng för Engelska 7 (1,0) och Matte 5 (1,0) men även för Matte specialisering om din skola har det (0.5). Dessa kurser kan du inte läsa förren i år 3.

    Du kan läsa mer om meritpoäng här https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Meritpoang/

    /Lena, Syv