A
    Hej,

    Jag går 1a året i natur särskild variant musik. Detta innebär att jag inte har några poäng till programfördjupning och fysik 2 ej är inkluderad i programmet; vi har alltså 200p att välja till kurser.

    I dagsläget har jag valt Psykologi och Matte 5, kommer försöka läsa Engelska 7 och Fysik 2 som utökad kurs. Jag är dock osäker på om jag vill välja Spanska 4 eller inte.
    Har lite frågor:

    1. Jag tycker Spanska är väldigt tråkigt även om jag är relativt bra på språket, men jag anser också att det är väldigt bra att kunna det spanska språket. Om jag inte väljer Spanska 4 nu, men senare ångrar mig och vill fördjupa mina kunskaper i språket, finns ju risken att jag kommer ha tappat mina kunskaper och därför kommer ha mycket svårare att lära mig. Om jag däremot väljer Spanska 4 så är sannolikheten att jag bör fortsätta med språket ganska hög, då det är syftet med att jag läser vidare, och då jag troligtvis inte kommer få tillräckligt med kunskaper från Spanska 4 för att kunna använda språket tillräckligt bra för att sluta studera. Är det värt att välja till Spanska 4 eller inte (speciellt med tanke på hur mycket poäng jag har att välja på), eller kan ni hitta en annan metod? Och behöver man moderna språk 4 för att få behörighet till någonting?

    2. Jag är osäker på om jag vill gå Matte 5 eller inte; jag gör det till större delen för meritpoängen, men tycker också det kan vara kul att gå kursen för kunskaperna. Gällande meritpoängen skulle jag kunna tenta av Kinesiska 4 och därmed få poängen därifrån, jag skulle då kunna välja bort Matte 5 och istället välja ett roligare ämne såsom teater, eller mer praktiskt ämne som retorik. Frågan är hur mycket kunskaper jag får från Matte 5 som kan användas senare i livet? om man senare kommer glömma bort majoriteten av det man lärt sig då kunskaperna inte behöver användas? och om Matte 5 ger behörighet till något?

    3. Visst förlorar man [bara] behörighet till civilingenjör och läkare om man inte läser fysik 2?

    4. Är det möjligt att tenta av Kinesiska 4 som en utökad kurs, alltså att det inte räknas in i mina 2500 gymnasiepoäng, men att jag får meritpoäng för det?

    5. Som sagt så försöker jag i dagsläget få läsa två kurser utökat. Rent tidsmässigt, tror ni man klarar av det? Avråder ni en från att göra detta? Och om jag väljer Spanska 4, alternativt en annan kurs, tror ni att jag skulle klara av att då läsa tre kurser utökat, eller bör jag då välj bort någon kurs? Tror ni man klarar av Psykologi och Spanska 4 (i ettan), och sedan ->Spanska 5<-, Engelska 7, Fysik 2 och eventuellt Matte 5 i trean (om man lyckas lösa det till utökad kurs)?

    Förlåt om det förekommer oklarheter, och förlåt för långt text. Mycket tacksam för hjälp.
    Tack så mycket! :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej på dig!
    Det gör inget att du skriver många frågor, det är bra att du funderar och tar detta med valbara kurser på största allvar.
    Vi skall försöka "bena ut" det för dig:
    1. "Utökade kurser" är det inte allt självklart att du får läsa. Din skola kanske inte alls tillåter att läsa "utökade kurser". Som regel, så får man inte det. Det är i UNDANTAGSFALL - om man inte kan rymma alla kurser som man verkligen BEHÖVER för behörighet till en eftergymnasial utbildning som man är säker på att man vill söka till - som Rektor KAN EVENTUELLT bevilja läsa en utökad kurs (det räcker inte att man vill läsa; även schemat måste passa och så måste eleven ha kapacitet till att läsa på mer än heltid, där även hälsa tas i bedömningen.). Risken finns att man överanstränger sig. Det handlar ju om studier på MER ÄN HELTID.
    DÄRFÖR tycker jag att innan du tänker på VILKA utökade kurser du bör eller kan läsa, få först svar från Rektor på ditt program om detta över huvudet taget blir möjligt.

    2. Individuellt val - 200 poäng - är det alla elever som väljer. Fick ni lista på vilka kurser som finns att välja från på just din utbildning (ditt program/inriktning)? - detta också har med schemat att göra så att det går att ordna så att inte läraren har flera lektioner i olika kurser samtidigt, och inte ni, elever heller.

    3. Språk är jättebra att kunna och dessutom ger Moderna språk 3 och 4 Meritpoäng. Matte 5 ... undrar du till vilka utbildningar är den kursen behörighetsgivande? Och svar på den frågan är: till några väldigt få tekniska utbildningar på t.ex. Chalmers, Tekniska högskola i Göteborg. Annars så kanske man "glömmer matte" sen, men det som kvar - förmåga och vana av att tänka logiskt, vilket man lär sig att göra när man läser matte.

    4. Du undrar också om hur det blir om du tentar av Kinesiska 4. Finns det en behörig lärare som kan sätta betyg på Moderna språk (kinesiska) 4 på din skola? - det är första fråga. Om du tentar av Modersmål (kinesiska) 4 - är det jättebra men du får inte några meritpoäng för det. För att tenta kurser på din skola måste du också få OK från Rektor (den läraren som skall förbereda tenta för dig och sedan genomföra och bedöma tentan, lägger mycket arbetstid på det - och det är inte alls säkert att rektor tycker att den tiden finns och att hen beviljar det).

    5. Läsa på mer än heltid (utökade kurser) rekommenderas bara I UNDANTAGSFALL när det inte går att undvika. Läser man på mer än heltid, är risken att man bränner ut sig. Det är svårt att få lika höga betyg om man läser flera kurser: extra kurser innebär oftast något lägre betyg - för att man orkar inte läsa lika bra, vilket inte alls är konstigt - för att man måste lägga ner mer tid och ork på studierna men antal timmar per dygn är det fortfarande 24 stycken! *L* :-) Detta ändras inte bara för att du vill läsa fler kurser... *L* :-) Och sova, vila, ha hobby och träffa kompisar måste du ju också hinna göra!

    Jag tycker så här:
    - få SVAR FRÅN REKTOR om det blir möjligt för dig att läsa en utökad kurs eller flera (hur många?) utökade kurser;
    - få en lista från SYV på exakt vilka kurser som du får välja från Individuellt val;
    - få svar om din rektor kommer at bevilja dig tenta av Kinesiska.

    När du har svar på de frågorna, kan du återkomma: skriv vad du fick för svar och vi skall försöka hjälpa dig.
    Bästa hälsningar
    Lycka till med dina studier! *L* :-)
    Julia SYV
    • : Hej hej, tack för svar
    • : Jag är mycket medveten om att utökad kurs läses "utöver skolan"/heltid; så länge det finns plats i kursen och i schemat så är det ok för oss att läsa utökat (om vi inte försöker välja 100 ämnen, vill säga).
    • : När jag skrev 200p till individuella valen menar jag då 200p till både programfördjupning och individuella valen, då jag går natur med musik är programfördjupningskurserna alltså redan valda. De ämnen som jag har nämnt är alla valbara till individuella valen (då vi får välja mellan både programfördjupningskurserna samt individuella val kurserna)
    • : Det är ok att tenta av kinesiska 4 i min skola. Jag tänker tenta av Kinesiska 4 som kursen kinesiska 4 och inte som kurs modersmål 4, på så sätt borde jag väll kunna få merit för det? Det är oklart om jag måste välja Kinesiska som poänggivande kurs som räknas in i mina gymnasiepoäng, men det borde väll funka på samma sätt som om jag "läst" det som utökat; det jag menar är alltså: Skolan har ju beviljat att jag får tenta av kursen, då borde det väll inte spela någon roll om jag själv väljer att ha kursen som poänggivande kurs eller som "utökad" kurs?
    • : Den praktiska delen är i stort sätt redan utredd, de kurser som jag e.v. vill läsa är plockade efter block och kommer inte krocka med varandra. Mitt största problem just nu är egentligen hur mycket man eventuellt kommer orka så mycket utökade kurser, och hur mycket jag förlorar/vinner (meritpoäng, kunskap, behörighet) på att inte välja Matte 5, men tenta av kinesiska 4 (och gå på de andra tidigare nämnda kurser; om det är smartare att inte välja Matte 5 och istället välja något samhällsvetenskapligt såsom Samhällskunskap 2, retorik etc. för att bredda sig själv/blir mer attraktiv på arbetsmarknaden; bör man välja spanska 4 för språkets skull, även om man inte riktigt tycker det är kul (men man är ganska bra på det); och de kurser man e.v. läser utökat, de behöver man väll inte få något speciellt betyg på (över E) för att få exempelviis viss behörighet eller meritpoäng?..
    • : Tack så mycket igen för svar och för den snabba responsen :)
    • Mikael : Om kursen är behörighetsgivande eller ger meritpoäng, räknas den också in i Jämförelsetal och i fall du har högre betyg än E i genomsnitt och "bara" E i utökade kurser sänker du ditt Jämförelsetal. Har du redan betyg i kinesiska 3? Om inte, tenta av den också, så får du full merit för moderna språk. Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Läs alla kommentarer