Lisa
    Hej,
    Jag går just nu första året på natur. Vi ska välja för vårt individuella val, men jag har problem. Valet står mellan tyska 4 och 5 eller matte 5 och specialisering (eventuellt en kombination mellan alternativen). Några förslag på hur jag kan göra?
    Tack på förhand
    • Liselotte : Vill du läsa språk (tyska) eller vill du läsa matte? eller vill du läsa alla fyra kurser men endast kan välja 2 av dem? Vad består "problemet" i?
    • : Jag kan bara välja två kurser eftersom jag redan läser ett utökat program
    • Liselotte : Jag skulle välja tyska 4 och matte 5. Förklarar i mitt Svar, nedan.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lisa,
    det finns väldigt lite info i din fråga... ex. vet jag inte vilken högskoleutbildning du siktar på... och det är därför svårt att ge svar.
    Jag tänker så här:

    Tyska 4 ger 1.0 i merit
    och även matematik 5 ger meritpoäng (0.5 eller 1.0, beroende på vad särskild behörighet till just "din högskoleutbildning" som krävs). Matematik specialisering ger 0.5 i merit, aldrig 1.0.
    utifrån det - så skulle jag välja läsa tyska 4 och matte 5.

    Liselotte