Hej Fredrik!

    Vi kan ta ett exempel. Vi säger att du har D-betyg i alla gymnasiala kurser, förutom gymnasiearbete (där man bara kan få F eller E i betyg) och förutom Idrott (styrketräning) och eng7.

    Gymnasiearbete räknas inte in i elevens jämförelsetal. Med D betyg i alla andra kurser får du jämförelsetal på 12.5. godkänt betyg i Eng7 skulle ge följande effekt:

    Jämförelsetal minskar till ca 12.4 men pga att du får 1.0 i merit, får du Meritvärde på 13.4.

    Men om du läser Idrottskurs i stället för eng7, kommer ditt jämförelsetal höjas från 12.5 till ca 12.8 och så + "noll merit" = 12.8

    ********

    Ett annat exempel: om du har C betyg (i stället för D), får du jämförelsetal på 15.0. E i eng7 sänker ditt jämförelsetal till 14.8 men 1.0 i merit höjer ditt meritvärde till 15.8,

    men skulle du få A i idrottskurs i stället: 15.0 höjs till ca 15.2 pga A i en 100 poängskurs.

    ********

    Även om du hade A-betyg i alla kurser och bara får E i eng7, så skulle det bli så här: 20.0 jämförelsetal minskar till ca 19.6 pga E betyg i en 100 poängskurs, eng7, men höjning 1.0 i merit ger dig meritvärde på 20.6 men om du läser idrottskurs med A-betyg, har du 20.0 i stället.

    *******

    Sista exempel: du har alla E betyg vilket ger jämförelsetal på 10.0. Med 1.0 i merit för eng7 får du meritvärde på 11.0 men om du läste idrottskurs i stället och får A-betyg i den, kommer höjning bli från 10.0 till 10.4.

    Summan "av kardemumman": :)

    Oavsett vilka betyg du har för övrigt, ger 1.0 i merit alltid vinst. Det är därför det är så många elever som vill läsa kurser som ger meritpoäng. Det är endast om kursen som ger meritpoäng tar så mycket tid och energi att många andra betyg sänks pga att man läser en meritpoängskurs - då är det inte lönt, men om du för övrigt kommer ha samma betyg, oavsett om du läser eng7 eller idrottskurs - då vinner du ca 0.6 i höjning av Meritvärde även med "bara" E i eng7 (jämfört med A i en idrottskurs).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA