Negin
    Hej!

    Jag ska läsa teknik, informations- och mediateknik lutar det åt just nu.
    Jag vill läsa på Chalmers efter gymnasiet och har då fått höra av lärare från diverse skolor och Chalmers att jag då måste lägga till matte 4 och fysik 2 för att få behörighet till Chalmers. Men jag vill verkligen läsa engelska 7 också, så då blir mitt individuella val för 300 poäng istället för 200. Hur löser man det?
    Några av skolorna som jag har tittat på erbjuder programfördjupningen "civil", vilket innehåller matte 4 och fysik 2, men jag vill inte läsa den fördjupningen.

    Hur kan jag lösa detta på bästa sätt?
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Negin!
    Läser du redan på gymnasiet och i så fall på vilket program?

    Om du vill söka till gymnasiet till hösten 2016, då rekommenderar jag Teknikprogrammet eller Naturvetenskapsprogrammet.

    På Chalmers finns det olika utbildningar och det behöver inte vara exakt samma behörighet till alla dem.
    Det bästa vore om du hittade JUST DEN UTBILDNINGEN PÅ CHALMERS som du vill bli behörig till och ser EXAKT vad som krävs.

    Det stämmer att Individuellt val är 200 poäng. Men så väljer man också kurserna inom Programfördjupningen - och då kan du t.ex. läsa en av de kurserna - matte eller engelska inom Programfördjupningen (beror lite på vilket program på gymnasiet du läser).

    Ett annat alternativ är att läsa en UTÖKAD KURS, extra kurs, utöver programmets 2500 poäng. Det är ingen rättighet men du kan fråga på gymnasieskolan om det går.

    Här http://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sidor/default.aspx kan du se vilka utbildningar Chalmers erbjuder just nu.
    Om Teknikprogrammet på gymnasiet kan du läsa här http://www.gymnasieguiden.se/program/TE
    och om Naturvetenskapsprogrammet - här http://www.gymnasieguiden.se/program/NA

    Återkom gärna med svar på mina frågor och jag ska försöka hjälpa dig mer.
    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA
    På sidan http://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sidor/default.aspx kan du hitta den eller de utbildningar på Chalmers som du är intresserad av - så kan du själv eller vi tillsammans se vad de kräver.

    Angående Engelska - du behöver inte tenta av Engelska 5, utan du kan läsa Engelska 5 och 6 (som vanligt) - för att det är obligatoriska kurser på alla högskoleförberedande program + att läsa Engelska 7 som programfördjupande eller inom Individuellt val.
    Som du kan se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_TE.pdf får Eng7 läsas som programfördjupande kurs på TE.
    • : Tack för svaret!
    • : Jag ska börja gymnasiet nästa år och är redan säker på att jag ska gå teknikprogrammet. Tyvärr vet jag inte riktigt vad jag skulle kunna tänka mig att läsa på chalmers senare, men jag fick höra från lärare på olika skolor att matte 4 och fysik 2 krävs för att få behörighet. Angående engelskan fick jag höra att jag kan tenta av engelska 5 så att jag istället läser engelska 6 och 7 (istället för 5 och 6 då), går det?
    • Anna : Jag kommer att skriva ett utökat svar till dig, se ovan - inom kort.