Kim
    Hej,
    Jag går Natur/natur och ska snart välja mina individuella val inför åk 2-3. Hittills har jag bestämt mig för att läsa MA 5, Eng 7 och har redan läst språk 3, som gör att jag få 2,5 meritpoäng, men har fortfarande 200p kvar. Det står då mellan Matte specialisering , programmering 1 och Musik 1 eftersom jag är mest intresserad för de ämnena men måste välja bort en och har ingen aning om hur jag ska tänka... Jag har funderat på att jobba med något inom alla de ämnena eftersom jag älskar matte, datorer/teknik och musik.

    Dels undrar jag om Matte specialisering är behörighetsgivande och om de andra kurserna kan vara bra på ett liknande sätt? Och sen undrar jag över hur jag ska tänka? Vad bör jag tänka på nu när jag väljer mina val och helt enkelt; Hur gör jag mitt val??

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kim,
    bra att du redan har bestämt sig angående några kurser och du får max i Merit.
    Matte specialisering är inte behörighetsgivande för någon utbildning.
    Vilken utbildning vill du söka efter gymnasiet?
    I fall du t.ex. söker till Civilingenjör eller till Läkare, Tandläkare, Veterinär eller Marinbiolog - utbildningar som kräver Matematik 4, bland annat... då får du 0.5 för Matte 5 i Merit och 1.0 för Engelska 7 och 0.5 för Moderna språk 3. Det ger totalt 2.0 i Merit och det är ju inte max. Max är 2.5.
    Så det spelar roll vilken utbildning på högskola(eller på ett universitet) som du vill söka till.
    Jag skickar nu länk till en sida där du kan se reglerna kring Meritpoäng: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Sedan tänker jag också så här: måste du redan nu bestämma dig angående valbara kurser som du kommer att läsa i åk3? Kan inte du välja dem senare?
    Det brukar vara så att man väljer kurser till åk3 under åk2 när man vet mer om vad man vill göra efter gymnasiet. En sida med tips om vad man kan göra efter gymnasiet: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/efter-gymnasiet

    Om du måste bestämma dig nu, snart - och om det är viktigt för dig att verkligen ha max i Merit, välj Matte specialisering.
    Programmering och Musik ger inga Meritpoäng. Här är det svårt att ge råd om du gillar både Programmering & Musik.
    Undrar om du kan ansöka om att läsa en av de kurserna som "utökad" och läsa då båda. I så fall får du 2600 poäng i din gymnasieexamen. Det ger inga fördelar precis att ha fler poäng i gymnasieexamen förutom att man lär sig mer och är bättre förberedd till livet efter gymnasiet.

    Fundera lite på vad jag skriver nu och återkom i fall du tror att vi kan hjälpa dig mer.
    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    ANNA SYV
    • : Hej! Tack för svaret, hade ingen aning om att det försvinner meritpoäng om det är krav på matte 4! Jag kollade på antagning.se där det står något om att "då krav är matte 4 ger matte 5 och specialisering tillsammans 1,5p", betyder det att även Ma spec ger meritpoäng och att det kan hjälpa mig att få max i det fallet??
    • Julia : Hej Kim, jag har svarat på din kommentar. Läs mitt svar och hör av dig igen om du har fler frågor. Hälsningar Julia SYV
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Kim, läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser är mitt råd. Det står exakt vad som gäller för Meritpoäng på den sidan. och svar på din fråga är JA, Matematik specialisering kan ge Meritpoäng.

    Max i Merit kan man uppnå på olika sätt:
    1. genom Engelska 7 + Moderna språk 3 och 4
    2. genom Engelska 7 + "högre kurser i Matematik" ("högre" betyder att det är överliggande kurser, utöver den, som krävs för behörighet till just din utbildning)
    3. genom Moderna språk + "högre kurser i Matematik"
    4. genom Engelska 7 + Moderna språk+ högre mattekurser

    Vid ansökan (med samma betyg) till olika högskoleutbildningar kan olika antal meritpoäng räknas in för dig. Exempel: om du söker till Fastighetsmäklare (där behörighet är Matte 3) så får du meritpoäng för Matte 4;
    om du med samma betyg söker till Civilingenjör (där behörighet är Matte 4) så får du INTE meritpoäng för Matte 4.
    Behörighetsgivande kurser ger inte Meritpoäng.

    Du får gärna återkomma om du har fler frågor.
    Bästa hälsningar
    Julia SYV