Gymnasieelev
    Jag går på en liten privatskola i Lund som inte erbjuder särskilt många olika kurser för individuellt val. Ingen av de som erbjuds tycker jag verkar intressant. Däremot vill jag väldigt gärna läsa bioteknik som individuellt val. Finns det möjlighet att göra det ändå, t.ex. på distans?

    Jag vet att jag egentligen borde fråga SYV:en på min skola, men vi har ingen just nu p.g.a. coronapandemin.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    om din skola vill köpa plats för dig på någon kurs, t.ex på distans eller på en annan gymnasieskola, så får din skola göra det, men det är tyvärr mycket ovanligt att skolorna gör det (det är dyrt för skolan och ingår inte i elevens rättigheter, alltså din skola måste inte göra det).
    Undantag: i vissa kommuner finns överenskommelser mellan gymnasieskolorna - typ "gemensam gymnasieskola", och eleverna får läsa kurser som deras skola inte kan erbjuda. Om just din skola har ingått en sådan eller liknande överenskommelse - vet vi på FRåGA SYV inte om. Jag gissar på att om det vore så, så skulle ni haft fler kurser att välja på inom individ.val.
    Om du söker själv (på egen hand) till gymnasiala kurser på andra ställen än din egen skola, så blir du inte antagen, eftersom du är en gymnasieelev - i alla fall inte på någon svensk gymnasiekurs. Gymnasieelever läser på sin egen skola och kan inte bli antagna till någon annan gymnasial utbildning så länge de är inskrivna på en gymnasieskola. Tyvärr är det sådana regler. Beslut om att köpa en kurs skulle fattas av Rektorn, inte av SYV-en, så du kan fråga rektorn. Tror tyvärr att du får ett negativt svar, men du får gärna fråga. Om det handlade om en obligatorisk kurs som din skola inte kunde erbjuda dig att läsa, då kunde du kräva en lösning. Men valbara kurser får gymnasieskolorna "skippa" helt, genom att införa t.ex en "profil", alltså välja åt eleverna, så att alla elever läser samma "valbara" kurser; det är inte förbjudet och finns många exempel på att skolorna gör så.
    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp!
    Julia
    P.S: som gymnasieelev kan du läsa (samtidigt som du läser på din gymnasieskola) på en kulturskola, eller på studieförbund, men inte gymnasiala kurser... eller det är inte förbjudet att du själv köper en gymnasiekurs på t.ex Hermods Distans, men du får endast kunskaper men inte ngt betyg. för att få betyget kommer du behöva göra prövning, som du kan göra Efter gymnasiet. Det betyget kommer alltså inte ingå i ditt examensbevis.

    Daniel SYV

    Hej Emma, jag vill bekräfta det som Julia SYV har svarat. Alltså att du troligtvis inte ska kunna läsa en kurs som du önskar, om inte den finns på din skola.
    Du får gärna svara om vilka kurser som du får välja mellan och vi kan i så fall komma med råd om vilken av de som vi tror du kan ha mer nytta av.

    ang.ditt intresse för Bioteknik
    Mitt förslag är att du väljer temat för GA, gymnasiearbete, ngt.inom Bioteknik... och då kan du under lika många timmar som kursen Bioteknik, 100p. omfattar, ägna dina självstudier/reseach inom bioteknik för att få ihop det till gymnasiearbete som även den är en kurs á 100p., alltså lika stor kurs som kursen Bioteknik. Om innehåll i kursen Bioteknik kan du läsa på skolverket.se/ämneBiologi/kurser i ämnet.

    • Anna : Om du undrar varför det inte är bara så enkelt att anmäla sig till en distanskurs, läsa, göra provet och få betyget sen, så beror det på att även distansundervisning kostar pengar. Läraren som ska bedöma dig och sätta betyget, måste följa dig under kursens gång, handleda och hjälpa dig och sedan lägga tid på att rätta proven och uppgifterna du lämnar in och sätta betyget, rapportera in betyget och sedan "handskas" med administrativa och andra möjliga "svårigheter" i att det kan bli förseningar, missuppfattningar, klagomål på för lågt betyg mm och m.fl. Det är inte gratis, det kostar pengar. Läraren vill ju ha lön. Hen vill inte jobba gratis. Det vore jättebra om det i framtiden skulle finnas ett system där alla gymnasieelever kunde på ett smidigt sätt välja vilka valbara kurser de vill!