Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Filip,
    om meritpoäng för dig som kommer läsa mot examensbevis - var god läs på Gymnasieguiden.se/informeras/merit
    Meritvärde får du - om du får examensbevis och söker till högskola/universiet. Även om du inte får meritpoäng, får du meritvärde, som kommer i så fall vara = ditt Jmf, jämförelsetal (snitt av dina betyg).

    Förhoppningsvis kan du på gymnasiet läsa Engelska 7 /godkänt betyg i eng7 ger 1.0 meritpoäng/; resterande meritp. upp till max, som är 2,5 kan du få för moderna språk 3 och 4 eller för "högre kurser i matte".
    Vilka kurser som för dig blir "högre" i matte - beror på vad för särskild behörighet som krävs för din högskoleutbildning, ex. om du söker till Civilingenjör där kravet inom matte är matte 4, får du meritpoäng för matte 5 och matte specialisering.
    Men om du söker till juristprogrammet där matte ine krävs, får du meritp. redan för matte 2 och 3...

    Moderna språk är inte obligatoriska på teknikprogrammet, men mod.språk får läsas på TE. tyska, franska och spanska brukar erbjudas; ibland kan även andra språk erbjudas. Det kan inte till 100 % garanteras att du ska kunna läsa just det mod.språket du vill på just den skolan som du kommer att gå på /pga mod.språk är inte obligatoriska på TE/.
    Hälsningar
    Mikael SYV