Jesper
    Jag håller på att läsa upp betyg på komvux som inte gick så bra under tiden på gymnasiet. På komvux finns det en person man ska vända sig till om frågor vad gäller exempelvis högskolan, kurserna man läser och programplanen. Jag ville ta bort ett ämne som jag inte var så sugen på att läsa upp, och frågade då denna person om jag kunde byta Humanistisk och samhällsvetenskaplig inriktning mot Företagsekonomi 1, eftersom jag hade gått samhällsvetenskap med inriktning beteendevetenskap på gymnasiet men har insett att jag vill läsa ekonomi på högskolan. Läraren sa att det går bra och att jag sen kan ignorera kursen Humanistisk och samhällsvetenskaplig inriktning.

    Problemet är, att nu efter kursen har jag närmare undersökt frågan. Jag har kollat upp programplanen för samhällsvetenskap inriktning beteendevetenskap och märkt att Humanistisk och samhällsvetenskaplig inriktning är programfördjupning medan företagsekonomi 1 är individuellt val.

    Har jag rätt så har jag slösat flera månader att läsa upp något som måste ersätta ett betyg inom individuellt val, där allt är godkänt. Detta ville jag undvika, och därför gick och pratade med någon som ska ha kunskap i ämnet för att undvika detta. Jag känner mig förtvivlad och blåst.

    Min fråga är: Finns det någonting som gör att man kan ha 100 poäng mindre i programfördjupning och utöka individuellt val till 300 poäng istället för 200 poäng? (så att företagsekonomi 1 också får plats i individuellt val)

    Program: Samhälls-beteendevetenskap
    Examen: Ingen examen (mer än 250 poäng underkänt vid gymnasietidens slut).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jesper,
    eftersom du fick Studiebevis och inte Examensbevis - kan du ta ut Examensbevis från komvux.
    I examensbevis från komvux kan många "fria kurser" ingå. Det är inte alls lika strikt som på gymnasiet. Jag tror säkert att den kursen som du läste, som du nu skriver "i onödan", kan du ta in i ditt examensbevis.

    Har du gjort Planering mot Examensbevis med studie- och yrkesvägledare på komvux? Det rekommenderar jag att du gör!

    Det är Rektor som är ytterst ansvarig, men ansvar för studieplanering inkl. hur Examensbeviset kommer att se in, vilka kurser det kommer att innehålla, är oftast delegerat till SYV.

    Generellt (mycket förenklat) gäller för Examensbevis från Komvux - följande:
    Idrott och hälsa 1 för ej ingå. Totalt krävs minst 2400 betygsatta poäng; av dem kan max 150 p. vara betygsatta med F betyg. "Strikt obligatoriskt" är det endast att ha kurser i Gymnasiegemensamma ämnen. Övriga kurser kan bytas ut. Vid tveksamheter kring det, gäller rektors beslut.

    • : Tack så mycket! Detta gav mig mer klarhet. Jag gör mer än gärna en planering mot examenbevis med studie- och yrkesvägledare på komvux! Hur kommer jag ingång?
    • : Jag har dessutom två "idrott och hälsa 1" bland mina betyg ( IDRIDR01S2B34 och IDRIDR01S1C23). Vilken av dessa två är det som ska bort? Någon av dessa inser jag kan vara fel, eftersom jag har i3PB_TRNTRN01st (träningslära - styrketräning) som "avslutade ej betygsatta kurser" från min gymnasietid. Kan min lärare förväxlat träningslära - styrketräning med idrott och hälsa och det är därför jag har två kurser med namnet "idrott och hälsa 1" ? Var rättar jag i sådana fall något sådant? (Avslutade kurser var 2500 poäng, så hade jag fått betyg i träningslära - styrketräning hade avslutade kurser varit 2600 poäng)
    • Anna :

      en av Idrott och hälsa 1 kurserna är kanske Idrott och hälsa 1 - specialisering och den borde kunna ingå. Inom Träningslära finns det kurser Träningslära 1 och 2. Vilka av dem som du har betyg i och om du vill ta in de betygen in i ditt examensbevis från komvux - får du diskutera med SYV på komvux. På komvux hemsida borde info kunna hittas ang. hur du bokar tid med en SYV. Vilken kommun är du folkbokförd i?

    • : det kan vara idrott och hälsa specialisering, men jag har redan det med också:
    • : Idrott och hälsa 1 (IDRIDR01S2B34), Idrott och hälsa 1 (IDRIDR01S1C23), Idrott och hälsa 1 - specialisering (i2PB_IDRIDO01b)
    • : och en fjärde som är avslutad utan betyg: Träningslära 1 - styrketräning (i3PB_TRNTRN01st)
    • Anna : Oavsett, vad du och jag "kommer överens om" så kommer beslut som rektor på Komvux fattar - att gälla. Så, det är lika bra att du tar allt detta med SYV på komvux, tycker jag. Du kan säga till SYV-en vilka kurser du Önskar ska ingå; så får du svar om det är möjligt.
    • Anna : Du behöver inte svara vilken kommun du är folkbokförd i. Du kan bara gå in på kommunens hemsida och sök på Komvux; förhoppningsvis får du fram Komvux egen "undersida" och där någonstans bör kontaktuppgifter finnas till Studie- och yrkesvägledare. Du kan också ringa till kommunens växel och be att bli kopplad till komvux - och där frågar du hur du bokar tid hos Studie- och yrkesvägledare för Planering mot Examensbevis.
    Läs alla kommentarer