Miriam

    Hej! Jag är 15 år och ska skicka in min gymnasieansökan snart. Mina tankar just nu är att gå estet-musik och att välja till ytterligare kurser (de jag hade tänkt välja till nu är naturvetenskap 2, matte 3b och bild/engelska tror jag) för att få behörighet till exempelvis sjuksköterskelinjen som jag tidigare tänkt. De senaste månaderna har jag å andra sidan snöat in på drömyrket ”industridesigner” (jag menar att få använda sin kreativitet och fantasi varje dag, hur bra låter inte det!?). Jag har dock ett antal frågor kring just det yrket och utbildning etc;) 1. Blir jag behörig till någon utbildning som utbildar mig till industridesigner efter estet (om jag väljer till nåt? Eller måste jag gå komvux? 2. Vilken universitetsutbildning är bäst för att sedan bli just industridesigner? 3. Finns det någon utbildning i/nära Göteborg? 4. Hur ser och kommer arbetsmarknaden se ut för en industridesigner i framtiden? 5. Kan jag bli något annat än industridesigner när jag gått klart utbildningen? 6. Hur många år tar utbildningen? 7. Vart kan man sedan jobba (generellt liksom; på kontor på någon arbetsplats, något designföretag, eget företag, självständigt och ”hyrs in”, eller överlag i vilken miljö arbetar man)? 8. Är det hård konkurens om sådana jobb och är det svårt att komma in på sådana utbildningar? Skulle gärna få en mer klar bild på vilka steg man går igenom från estet-musik till industridesigner;) Tack för hjälp! /Mirjam

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Om yrket Industridesigner - kika gärna på framtid.se/yrke/industridesigner

    Behörighet till högskoleutbildningar, t.ex Kandidatprogrammet Industridesign på Lunds universitet - ser ut så här: Grundläggande behörighet + godkända betyg i Naturkunskap 2 och Matematik 3b.
    Estetiska programmet på gymnasiet läser man Matte 1b som en obligatorisk kurs; ofta kan man välja läsa matte 2b och 3b (eller bara matte 2b och Inte 3b). Det ska förhoppningsvis även gå att läsa Naturkunskap 2 - men kan inte garanteras.
    Du kan på förhand fråga på de gymnasieskolorna som du tänker söka till Om de har för avsikt att kunna erbjuda välja läsa matte 2b och 3b samt naturkunskap 2... men det är icke-obligatoriska kurser på ES, och Obligatoriska kurser kommer alltid att prioriteras, så du kan få ett svar "Ja, vi tänker kunna erbjuda det" men när det dags att läsa årskurs 2 och 3, och om lärarbristen är stor så kan du få svar "nej, det gick tyvärr inte..." - och i så fall kan du, förhoppningsvis komplettera efter gymnasiet, t.ex på komvux.
    Läsa matte 2b, 3b och Nk2 kan du på komvux på 15 veckor, om du läser på heltid (alltså inom en termin).

    Utbildningsutbud är inte konstant, utan förändras.
    Vilka eftergymnasiala utbildningar som om 3 år kommer erbjudas som kan leda till yrket Industridesigner - vet ingen idag. Det går att titta på de utbildnignar som finns idag men det är ju inte säkert att just samma utbildnignar och på samma lärosäten finns även om 3 år. Sedan, om du ej blir behörig på gymnasiet och kompletterar efter gymnasiet, t.ex med matte 3b och med Naturkunskap 2 - så kanske du söker till en eftergymnasial utbilning om 4 år... och på så lång tid kan utbildningsutbud förändras jättemycket.
    Sedan, kandidatprogrammen på högskolenivå tar 3 år att läsa; vill du sedan läsa ännu mer - t.ex magister- (1 år) eller master- (2år)programmet - då kommer du söka jobbet som Industridesignern kanske om 9 år... och situationen på arbetsmarknaden kan förändras jättemycket på så lång tid...

    ****
    Dina intressen och mål kan också ändras. Om ett år kanske du har ett annat drömyrke och det är ganska vanligt att unga människor ändrar sig - det finns ju så många spännande yrken och utbildningar att välja mellan! Kika gärna på många olika yrkespresentationer på www.framtid.se