Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    civilingenjörsprogrammen är i Sverige 5-åriga. Du kan inte bli civilingenjör på 3 år. Men det är kanske möjligt att hoppa av efter 3 år och ta ut högskoleingenjörsexamen - kolla med studievägledare på den aktuella institutionen om det upplägget är möjligt ... Det är olika på civilingenjörsprogrammen med olika inriktningar och på olika lärosäten. Även om programmet har samma namn kan det på några orter vara möjligt att efter 3 år ta ut högskoleingenjörsexamen och på andra - inte och detta kan även ändras över tid, alltså som det var förut behöver inte vara på samma sätt nästa år och framåt... Så, det bästa är att höra med personal som jobbar just på den institutionen där du vill läsa för att de är experter på sina egna utbildningar.
    Vad gäller masterprogrammen så vet man inte säkert vilka som kommer finnas om 3 år... Allmänt sett, så brukar masterprogrammen i byggteknik kräva att man har genomfört 3-åriga studier på universitetsnivå i just Byggteknik eller likande-motsvarande (vad som liknande eller motsvarande är bedömer antagningsgruppen på det mottagande lärosäte). Du får gärna kontakta antagningsgruppen på Chalmers och fråga om de skulle bedöma dig som behörig till masterprogrammet i byggteknik om du söker med en 3-årig utbildning med inriktning industriell ekonomi. Jag, personligen, är tveksam till att du skulle i det fallet bli bedömd som behörig men jag jobbar inte på antagningen vid Chalmers, så fråga gärna de som gör det.
    Det allmänna rådet jag kan ge är att man i första hand söker till den utbildningen som man kan vara "nöjd med", alltså i fall man inte kommer läsa mer att man tror man kan få jobb och vara "nöjd" med det. Jag skriver så för att man vet ju inte säkert vilka utbildningar som kommer finnas om några år, var och med vilket innehåll de kommer att finnas och sedan är det ju inte garanterat att du kommer in på just den utbildningen på avancerad nivå som du vill komma in på. Antagning till utbildningar på avancerad nivå (magister- och masterprogrammen) kan t.ex göras på det totala antalet godkända högskolepoäng. För Behörighet räcker det med 180 högskolepoäng inom rätt kunskapsområde men för att faktiskt komma in kan många fler poäng krävas. Och här kan det också bli en fråga om att "ha råd". Studiemedel på eftergymnasial nivå är begränsat till max 6 läsår, om man läser på heltid. 180hp tar det 3 år på heltid att skaffa sig. Masterprogrammen är 2-åriga. Då har man ännu ett läsår med studiemedel "över", så att säga... Och på ett läsår om man läser på heltid hinner man skaffa sig 60 högskolepoäng men det kanske inte alls räcker för att komma in på masterprogrammet.
    Ja, man kan läsa på mer än heltid, om man kommer in på utbildningarna och orkar läsa så mycket.
    Jag vill inte skrämmas eller avråda från någonting, men jag kan ju inte se in i framtiden... utbildningsutbud förändras. Vilka utbildningar som blir sökbara fastställs till första dagen i anmälningsperioden. Olika regler och villkor kan också ändras. Du vinner mycket på att vara flexibel och ta det som det "kommer"... se längst vägen vilka möjligheter som dyker upp. Givetvis kan du göra förfrågningar (precis som du går här nu) men de svaren du får behöver inte fortsätta gälla även om några år.

    Sammanfattning
    Försök hitta en utbildning som du tror du kan bli "nöjd" med även om du inte ska läsa mer efter just den utbildningen. Försök få så bra kunskaper och så höga betyg som möjligt i alla kurser du läser. Samråd med högskolelärare och med studievägledare på de institutioner som erbjuder relevanta (för dina intressen) utbildningar. Kan du inför termin 2 på ditt program ta på dig läsa kurser vid sidan av programmet, gör det (för att samla på dig fler högskolepoäng vilket kan behövas inför antagning till utbildningar på avancerad nivå).

    Studie- och yrkesvägledare