Sky

    Hej! Jag ska plugga vidare och jag vet inte vad jag ska välja mellan civilingenjör industriell ekonomi eller civilekonom. Jag är intresserad av business, men jag vill inte riskera inte få jobb på grund av många konkurrenter (finns kanske redan många ekonomer). Jag vet inte vad som är bästa valet mellan dessa två yrken, och vet inte vilken väg jag ska ta. Pluggar man i industriell ekonomi lika mycket ekonomi som man plugga under civilekonom programmet? Kan jag gå industriell ekonomi och ändå få bra kunskap om företag och business? Jättetacksam för en tydlig svar, tips och råd för mitt val :).

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej S,
    jag har stor förståelse för att du inte vill gå en lång utbildning och efter den riskera att bli arbetslös. Dock är det omöjligt att ge jobbgarantier. Utbildningarna som ditt val står mellan är fem respektive fyra år långa universitetsprogram. På så lång tid framåt kan mycket hända på arbetsmarknaden.
    Vill du jämföra innehåll i universitetsprogrammen, se vilka kurser som ingår - brukar gå att hitta på utbildningarnas egna webbplatser. Om du inte hittar, kontakta studievägledare på den institutionen där utbildningen ges.
    Du skriver om att du är intresserad av "business" och om jag förstår dig rätt, vill skaffa dig "bra kunskap" för företag och business (du skriver om det i din fråga). Jag vill påminna om att kunskap skaffar man sig inte endast genom att gå i skolan. Man kan skaffa sig mycket kunskap även på andra sätt: genom självstudier och genom arbetslivserfarenhet. Allmänt gäller: universitetsprogram ger bred och djup grund inom det kunskapsområde som utbildningen "handlar om" men sedan får man själv specialisera sig vilket man kan göra både genom studier vid sidan av programmet, genom studier eller arbetslivserfarenhet efter programmet eller på "annat sätt" (genom "eget intresse" som det brukar heta... självstudier, kontakter på arbetsmarknaden, erfarenhet från föreningar, intresseorganisationer eller hobby).
    Jag vill också påminna om att eftergymnasiala utbildningar finns även i andra skolformer än universitet/högskola. Du får gärna titta på yrkeshögskoleutbildningar (de är kortare och mer praktiska och mycket inriktade på arbetsmarknadens behov). Se gärna några exempel:
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/foretagssaljare-b2b
    utbildning/hyper-island/ai-business-consultant-hyper
    utbildning/nackademin/business-intelligence-analytiker
    utbildning/hyper-island/business-developer-hyper-distans

    • Sky : Om jag får fråga en till fråga, måste man jobba med något tekniskt efter man tagit examen inom civilingenjör inom industriell ekonomi?
    • Milla :

      Du kan ha civilingenjörsexamen men söka jobb som t.ex taxiförare (om man har taxikörkort) eller som cafébiträde eller som lokalvårdare, om du vill. Det finns inget tvång att söka jobb inom just det område inom vilken man har gått en lång utbildning, men det är kanske lite slöseri med din tid och med samhällsresurserna om man söker till civilingenjörsprogrammet och samtidigt på förhand tänker att man inte vill jobba med något "tekniskt". I så fall är det inte så smart att söka utbildning som leder till yrket civilingenjör. Jag läste din fråga och snappade upp att du inte vill riskera att efter din utbildning gå arbetslös, och här har jag ett förslag: kika på ett program på KTH som heter Civilingenjör och Lärare. Där skaffar man sig två yrken och får man inte jobb som civilingenjör så kan man få jobb som lärare. Programmets webbplats är kth.se/utbildning/lararutbildningar?civiling/lärare