Freja
    Hej,

    jag går första året på gymnasiet, samhäll. Jag har läst spanska (steg 3 och 4 under ett år) som individuellt val som ger mig 100 poäng och hade tänkt välja individuellt val i trean igen. Då läser jag 200 poäng totalt som är kraven för min linje. Slipper jag helt att välja individuella val i tvåan då?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Freja,
    du kan se programplan och programstruktur för SA på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf

    I SA ingår det bl a 200 poäng Moderna språk som obligatoriska kurser.
    Du skriver att du läste Spanska 3 och 4 - och det är 200 poäng då varje kurs i Moderna språk är på 100 p.

    Hur poängen och bl a Individuellvalspoängen fördelas på årskurserna är upp till varje skola.
    Oftast läser eleverna 100 p. individuellt val under åk2 och 100 p till - under åk3, men det förekommer avvikelser.
    Om du läste Spanska 3 och 4 som Individuellt val, vilka två kurser i Moderna språk kommer du att läsa om obligatoriska kurser inom Moderna språk. 200p.? - undrar jag.

    För att uppfylla kraven för gymnasieexamen http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    måste en elev ha minst 2500 betygsatta poäng + uppfylla även några andra krav, se på länken ovan.

    Du får gärna återkomma efter att du har läst info- på länkarna som jag skickar nu.
    Bästa hälsningar
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för så snabbt svar!
    • : Jag läser inte steg 3 och 4 som individuellt val, utan steg 3 är obligatorisk under år 1, och steg 4 obligatorisk under år 2... När jag valde spanska som individuellt fick jag gå steg 4 redan nu i ettan istället och har nu gått intensiv spanska. Därför har jag väl obligatoriska moderna språk redan klara eftersom jag läst båda stegen, och individuella valen klart om jag skulle välja något ämne ni trean? Funderar på att läsa engelska 7 i trean, uppfyller det inte kraven för mitt program då så jag kan vara helt utan individuellt val i tvåan?
    • Mikael : Ni har gjort en speciallösning då du gick intensiv spanska. Oavsett det, så måste du läsa på heltid under hela gymnasietiden för att ha rätt till studiebidraget, det är en regel från CSN. Om du läste en extra kurs i åk1 kanske kommer den vara markerat som Utökat i din examen och du kommer ha 2600 poäng d v s 100 poäng förmycket. Den som är bäst lämpad att svara på din fråga är syv på din skola. Med vänlig hälsning, Mikael syv
    • : Då förstår jag, fått så luddiga svar från syv på skolan. Tack!
    • Mikael : Bra om du fick mer förståelse nu för hur det funkar! Lycka till med dina studier! Mikael syv
    Läs alla kommentarer