said
    Hej Syv!
    Jag behövde lite införmation om Västanviks folkhögskola i Leksand , har ni något infö om det här skolan.
    Jag är lite hörselskadade elev och har slutat i maj grundskolan med ganska bra betyg samt blev jag också intagen för naturvetenskapspogrammet för Riksgymnmasiet i Örebro som jag ansökte redan.

    Men, lärarna i skolan (Riksgymnasiet) som jag kontaktade med har rekommenderat mig att läsa teckenspråk för att hänga med undervisningen mycket bra och bättre än i grundskolan .
    Jag är hjälpt av visuell information i grunskolan därför har också min kurator rekommenderat att läsa teckenspråk.
    Jag är inte ens helt döv men jag har svårt att höra vad allt läraren säger, lärarna i skolan säger att teckenspråk är en lösning för mig.
    jag behöver mer införmation om den här skolan Västanviks folkhögskola i Leksand som har teckenspråkkurser.
    Om jag bor i Ludvika och t.ex vill läsa teckenspråk där (Västanvik) ett år ,ska jag åka med tåg varje dag eller de har elevboende, alltså skolan Västanvik?
    Är det så långt från Ludvika till Leksand?
    Har ni mer info om detta skolan, jag behöver så gärna att höra av er.
    mvh ,Said
    • Milla : Jag har pratat med skolan & skrivit ett nytt svar till dig.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Said!
    Här kan du se folkhögskolans egen hemsida http://www.vastanviksfhs.se/utbildningar-startsidan/kurs-i-dovstudier/ där mycket info finns.
    Normalt sett så kan man läsa på en folkhögskola när man är 18 år eller äldre, men jag ska ringa dem nu och försöka få reda på mer. När fyller du 18 år? Jag frågar det just med anledning av att du kanske är för ung ännu för att läsa på en folkhögskola.

    Med vänlig hälsning & jag återkommer när jag vet mer!
    Mikael
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Said!
    Jag har nu pratat i telefon med Annki Lindeström som är Administratör och Asylsamordnare på Västanviks Folkhögskola.
    Annki sa att du är hemskt välkommen att själv kontakta henne via epostadress:
    [email protected]

    Det Annki sa till mig är att folkhögskola får stadsbidrag (pengar för att anordna undervisning) för personer som är 18 år eller äldre och det är därför fram till den dagen som de önskar att din kommun /där du är folkbokförd/ beviljar dig den så kallade "studiepeng" som du tar med dig till folkhögskola.
    Det finns möjlighet att bo på Västanviks folkhögskola.

    Avstånd mellan Ludvika och Leksand är 65.2 kilometer "fågelväg" - dvs om man kunde färdas på en helrak linje mellan städerna men det kan man inte. Så som vägen går så är det 87.2 kilometer och med bil tar det ca 1 timme och 10 minuter "enkel väg" dvs för att komma fram. Tillbaka tar det lika lång tid.

    Min bedömning är därför att det är för långt för att dagligen pendla och det är fördelaktigt för dig att bo på skolan.

    Du får hemskt gärna kontakta Annki själv. Du får också visa mitt svar på utbildningsförvaltningen i din kommun. Jag hoppas att det hjälper dig i din situation då du behöver lära dig teckenspråk för att kunna gå vidare i dina studier.

    Önskar dig en fortsatt mycket trevlig sommar!
    Lycka till med studier och allt annat!
    Milla, Studie- & yrkesvägledare på Fråga SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen!
    Epostadress till Ludvika kommun är [email protected]
    Telefon: 0240-860 00
    Öppettider: 7:30-12:00, 13:00-16:15 och du kan kanske be din vårdnadshavare att ringa, vilket kanske är mycket bättre än att du ska göra det själv.
    Fram tills du fyller 18 år är det din vårdnadshavare (eller förmyndare) som företräder dig vad det gäller alla viktiga beslut i ditt liv.

    Annki på folkhögskolan i Leksand är jättetrevlig, hjälpsam och tillmötesgående. Hon sa att du är välkommen men problemet är att i fall din hemkommun inte kan betala för din plats, kan du börja läsa på folkhögskola från den dagen som du fyller 18 år.

    Om det är kort tid kvar tills du fyller 18 år, kanske du inte behöver kontakta din kommun.

    Önskar dig allt väl & lycka till!
    Trevlig fortsättning på sommaren!
    Milla
    Hej igen!
    Här http://www.vbu.se/bloggen/vi-ar-det-lokala-gymnasiet-2 kan du se hur Åke Sandberg ser ut, det finns foto och han skriver en Krönika på sidan där.
    Kontaktuppgifter till Västerbergslagens Utbildningscentrum är Tel: 0240 - 865 00
    E-post: [email protected]

    och här är kontaktuppgifter till Åke Sandberg Sandberg Åke - Utbildningschef, som har övergripande ansvar för verksamheten.
    Telefon:
    Epost:
    [email protected]

    Du kan skicka epost till Åke (se adress ovan) eller be din vårdnadshavare ringa honom.

    Bästa hälsningar
    Milla
    • : Tack för snabbt svar då vet jag och kontakter henne själv via epostadress [email protected]
    • : Mvh,Said
    • Milla : Ja, kontakta Annki själv men det är inte hon som bestämmer om din kommun (där du är folkbokförd) beslutar att betala. Din kommun kan KÖPA plats för dig på folkhögskola men kommunen kan tyvärr också säga att det inte finns några pengar för att köpa en plats för dig och det kan inte Annki göra någonting åt. Så egentligen så är det de ansvariga i din kommun som du bör kontakta i första hand.
    • Milla : Jag skriver ett utökat svar till dig nu.
    • Milla : Hej igen! nu fick vi uppgift om att det är Åke Sandberg, utbildningschef på gymnasiet som man bör vända sig till i Ludvika med den frågan som du har. Detta pga du har slutat på grundskolan och tillhör nu gymnasiet. Jag skriver nu ännu ett svar till dig, se ovan om en liten stund.
    • : Hej!
    • : jag kontakter med min kurator som brukar också hjälpa mig om såna situationen. Jag visar er svar kanske blir det hjälp till något. Tack för att ni är så hjälpsamma. mvh,Said
    • Milla : Du får gärna visa våra svar till din kurator. Vi är glada om våra svar blir till hjälp! Trevlig fortsättning på sommaren!
    Läs alla kommentarer