Stina
    Hej!
    Jag ska snart välja inriktning på gymnasiet. Jag går Samhällsprogrammet och detta val är nästan det svåraste jag varit med om. Jag har ingen aning om vad jag ska välja. På vår skola så har inriktningen beteendevetenskap varit väldigt populärt i år, endast 6 (ca) skulle välja samhäll som inriktning. Då började lärarna snacka jätte bra om samhäll och säga att den linjen är mycket bättre för högskolan än vad beteende och media är. Stämmer detta eller är det bara något som sades för att locka mer folk dit?

    Sen undrar jag isåfall vad det är för utbildningar man kan söka i framtiden om man gått samhäll som man inte kan välja om man gått beteende och tvärtom?
    Sen undrar jag också vad man gör på lektionerna på beteende och vad de olika ämnena där handlar om. Jag är väldigt intresserad av andra människors problem och att bli psykolog eller kurator hade inte varit fel i framtiden.

    Detta leder då till min andra fråga. Är det svårt att bli psykolog? Är det hård konkurrens och många år på högskola?

    Min tredje fråga är ang individuellt val. Samma här så säger alla att det är bättre att läsa Naturkunskap 2 än något annat ämne men jag vill inte bli något inom vård överhuvudtaget så finns det något annat som naturkunskap 2 öppnar upp sig för då eller är det bättre om jag väljer något annat?

    Har isåfall funderat på kanske retorik, är det en bra kurs att ha med sig i framtiden eller är det mest för skoj?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Stina,
    Psykolog http://www.framtid.se/profession/psykolog/ är en 5 årig högskoleutbildning som är mycket populär, det brukar krävas höga betyg för att komma in alt. högt resultat på Högskoleprovet.
    T.ex. förra året i Göteborg krävdes den 21.35 i betyg och 1.75 på Högskoleprovet.
    21.35 kan man få om man har A betyg i nästan alla ämnen /ett eller högst två B betyg/ + minst 1,5 i Merit. Meritpoäng får man för godkända betyg i Engelska 7, Moderna språk från 3 och högre och högre kurser i Matte. Läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    Naturkunskap 2 krävs för behörighet till vissa utbildningar, t.ex. Sjuksköterskeutbildning men ej till Psykolog.
    Behörighet till Psykolog är Matte 2 och Samhällskunskap 1b, förutom grundläggande behörighet (som krävs till alla högskoleutbildningar alltid).

    Angående kurser som ingår i olika inriktningar på SA, se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf det en fullständig programplan och du kan se vilka kurser som ingår i olika inriktningar samt vilka kurser som får läsas som programfördjupande på SA.
    I fall du vill söka Psykologutbildning och inte gör Högskoleprovet, har du troligtvis inte någon chans att komma in i fall du inte läser kurser för Meritpoäng, eftersom alla A-betyg ger Jämförelsetal på 20.0 och antagningspoäng till Psykolog brukar vara högre än det.

    I inriktningarna på SA ingår det väldigt sällan behörighetsgivande kurser, det är t.ex. i fall man vill bli lärare i Samhällskunskap, Historia och/eller Geografi som det är bra att läsa just inriktning Samhällsvetenskap.
    För just behörighet till Psykolog spelar det inte någon roll vilken inriktning på SA man läser.

    Exakt vad olika kurser innehåller kan man läsa på Skolverkets hemsida, där kursplaner och betygsmål finns.
    Mvh Liselotte SYV
    Liselotte