Matilda
    Hej! Jag frågar faktiskt å min kompis vägnar. Han är 18, snart 19, arbetslös och saknar grundskole- och gymnasiebetyg. Han gick ut med 15 poäng i grundskolan, VG i hemkunskap. Vad kan han göra för att få en framtid? Kan han komplettera sin grundskoleutbildning och sedan få gymnasieexamen genom KOMVUX? Tack på förhand!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, vad snäll du är som bryr dig om dina kompisar!! Till Komvux kan kompisen söka till hösten det år han fyller tjugo - alltså nästa höst. Om han vill plugga innan dess så får han söka upp sitt närmaste gymnasium i hemkommunen och tas in på ett Introduktionsprogram där han kan läsa upp grundskoleämnen eller praktisera för att kanske komma ut i jobb. Hemkommunen är skyldig att erbjuda en gymnasieutbildning tills man är 20 år. Lycka till!/Lena, Syv