Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är inte svårt att googla fram sig till /tabell-for-omradesbehorigheter-2015.pdf

    men det kan vara svårt att förstå om man behöver eller inte behöver ha godkänt betyg i eng 6 eller eng B; svaret är att man behöver ha det betyget.

    Förklaring: har man Examensbevis då ingår eng 6 i grundläggande behörighet.

    Har man  Slutbetyg, då måste man ha godkänt i eng B men om man inte sedan innan har eng B läser man nu eng 6, som är motsvarande ny kurs.

    Har man utländsk gymnasiebetyg då ingår eng 6 eller eng B i grundläggande behörighet.