Adum
    Hej,
    Jag studerar just nu för att få gymnasieexamen och vet att minst 2250 poäng behövs för att få det. Jag undrade om de 100 poängen från gymnasiearbetet kommer att ingå i det eller om det blir separat(2250p + 100p).

    Tack i förhand!
    • Mikael : Läser du mot examensbevis på gymnasiet eller på komvux?
    • Adum : Jag läser på komvux.
    • Julia : Var god läs mitt tidigare svar, nedan. Kort: du behöver godkänt betyg i komvuxarbete (gymnasiearbete är ersatt av komvuxarbetet från 1 juli 2021) + ännu 2300 betygsatta poäng (av de kan du ha 150 poäng betygsatta med F men inte i vilka kurser som helst).
    • Julia : Rekommendationen är att göra planering mot examensbevis från Komvux tillsammans med SYV på komvux, som kan reglerna och då läser man det som krävs och inte satsar på "onödiga kurser" och går omvägar som försenar möjlighet att få ut examensbeviset.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Adum!
    för att kunna få ut gymnasieexamen från Komvux måste du ha 2400 betygsatta poäng, inklusive "gymnasiearbete" (som från 1 juli 2021 är ersatt av komvuxarbete), 100poäng, det är alltså 100p.gymnasiearbete/komvuxarbete + 2300 p. andra kurser, totalt 2400poäng. Av de 2400poängen kan du ha 150 p. betygsatta med F, icke-godkänt, men inte i vilka kurser som helst.
    ***
    För examensbevis från gymnasiet krävs 2500poäng inklusive gymnasiearbete. I 250p.kan man ha F, alltså minst 2250 poäng betygsatta med betygen E eller högre.
    I gymnasiearbete måste man ha E, godkänt betyg. Utan E i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis varken sig från gymnasiet eller från komvux.

    • Adum : Ok. Tack så mycket Julia!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!