abdisamed Hassan
    Vad vill jag bli? Det är så att jag inte vet det och skulle uppskatta om du kunde svara på min fråga??

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Abdisamed Hassan,
    jag ser att du är 17 år och bor i Göteborg. Vad gör du nu? Går du på gymnasiet? Vilket program i så fall?

    Du kan göra intressetest som finns många olika på olika hemsidor, t.ex. här http://www.gymnasieguiden.se/testet. Frågorna som ställs i testet, kanske hjälper dig - genom att du funderar över svar på dem.

    Man behöver inte alltid veta på förhand exakt vad man vill bli "när man blir stor". Det går också bra att bara läsa de kurser som "kommer din väg" och göra sitt bästa. Sök sommarjobb - du kan börja söka redan i november. Oavsett vad för jobb man får, är det värdefull erfarenhet och kontakter man får. För varje dag som går blir du äldre och klokare med mer livserfarenhet.

    Om du inte vet vad du vill bli, så kanske du vet vad du INTE vill bli: uteslutningsmetoden - man tar bort alla de yrken som man inte kan tänka sig och till slut blir det en "shortlist" (som de säger på engelska), dvs en lista med några få punkter - kvar. Du kan testa den metoden.
    Du är ännu inte myndig. Vad säger dina vårdnadshavare? På din skola finns det några personer som är alltid bra att prata med: kurator, din klasslärare/mentor, ämneslärare i ditt favorit ämne och Studie- & yrkesvägledare.

    Bästa hälsningar
    Anna SYV