MMMM

    Hej! Jag är en tjej på 24 år. Jag har jobbat en stor del av mitt liv. Nu är jag redo att börja plugga igen. Jag har tyvärr ingen gymnasieexamen och det är just det som får det att krocka. Jag vet att det hade tagit mig minst 1,5 år att plugga upp mina ämnen från gymnasiet. Jag vill inte slösa mer tid utan vill bara börja plugga på högskola/universitet. Här är nu min fråga: Finns det något annat sätt jag kan göra för att komma in på ex. Socionom, Europaprogrammet, sjuksköterska. Eller någon annan utbildning man kan komma in på med den "behörigheten jag har". Vad kan jag göra som är smidigast för att komma in? Jag har hört talas om REELL kompetens. Förutom högskoleprov vad kan man göra? Kan man köpa utbildningar? Snälla svara på mina frågor. Har mailat massa studievägledare men får inget bra svar alls utan dom skickar mig vidare till massa hemsidor som jag inte får svar på min frågor om. Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    vilken utbildning du behöver skaffa dig beror på vilket Yrke du vill utbilda dig inom.
    Vissa yrken kräver högskoleutbildning, andra - yrkeshögskoleutbildning och så finns det yrken där man kan ha "diverse olika utbilkdningar" eller utbildas på arbetsplatsen efter anställningen. Utbildningar för vuxna finns i Sverige även på komvux och på folkhögskolorna samt hos privata utbildningsanordnare.

    Det du nämner i din fråga är: Socionom, Europaprogrammet och Sjuksköterska.

    Sjuksköterska - är ett legitimationsyrke och kräver examen från ssk-programmet som är ett 3-årigt högskoleprogram med särskilda behörighetkrav: godkända betyg i gymnasiala kurser matematik 2, samhällskunskap 1b och naturkunskap 2.

    Socionom kan man i Sverige bli endast via socionomprogrammet (3,5 årig program på högskolenivå). Särskilda beh.krav: matematik 2 och samhällskunskap 1b.
    Europaprogrammet är en högskoleutbildning som på vissa lärosäten t.ex på GU kräver endast Grundläggande behörighet, inga särskilda krav på behörighet.
    Men Grundläggande behörighet måste man i Sverige alltid ha, om man vill komma in på en högskole-universitetsutbildning.

    ang.Grundläggande behörighet
    Den kan uppnås på många olika sätt, bl.a genom kombination av ett antal godkända gymnasiala kurser + 3årig arbetslivserfarenhet.
    Boka tid hos SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd för att utreda om du redan idag har grundläggande behörighet och om inte - lägg upp en studieplan.

    Alltså, om du vill komma in på högskola/universitet, i Sverige så måse du försäkra dig om att du har Grundläggande behörighet. Om du inte skaffar dig Examensbevis eller Omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola, utan blir bedömd ha grundläggande beh. på "reell kompetens", då har du inget att konkurrera om utbildningsplats med (meritvärde kan inte räknas ut på ofullständiga gymnasiala betyg); då måste du för att ha ngt att Konkurrera med om utb.plats, ha resultat från högskoleprovet.
    Men till högskoleutb., där tomma platser står, kommer du bli antagen om du är behörig, även om du ej har ngt. att konkurrera med.
    Särskild behörighet, om just "din högskoleutbildning" kräver kurser för särskild behörighet, måste du alltid ha.
    *************
    Utbildningar inom yrkeshögskola
    Kika gärna på yh-utbildningar: hela utbudet finns på www.yhguiden.se
    YH-utbildningar är kortare och mer praktiska; vissa yrken kan man endast utbilda sig just inom yrkeshögskola. YH-utbildningar uppvisar väldigt god resultat i att Ge Jobb! Yrkeshögskola kan anta obehöriga, vilket högskola-universitet inte kan göra.

    Se gärna några exempel på utbildningar inom yrkeshögskola:
    utbildning/campus-varnamo/stodpedagog
    hogskolecentrum-arboga/stodpedagog
    campus-nykoping/medicinsk-sekreterare-cny-eskilstuna
    centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/integrationspedagog-hudiksvall
    yrkeshogskolan-i-landskrona/halso-och-vardadministrator
    centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/behandlingspedagog
    hermods-yrkeshogskola/tandskoterska-karlskrona
    hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog-karlskrona
    xenter-botkyrka/lararassistent-xenter-stockholm

    Fler Länktips:
    yhguiden.se/reportage/yrkeshogskoleyrken
    Antagning.se/"reell kompetens"-för behörighet till högskoleutbildningar
    Framtid.se/yrke/europavetare