Maya

    Hej! Jag är en 18 årig tjej som inte gått någon gymnasieutbildning, har lätt för att lära mig och all motivation som krävs för att uppfylla mina studier. Brukade vara topp elev tills jag fick hälsoproblem och ett extremt rörigt privatliv som gjorde att mina studier gick åt skogen. De betyg som jag gick ut 9an med är: Biologi E, Engelska A, Fysik D, Geografi - , Historia B, Kemi E, Matematik E, Svenska D, Hem och konsumentkunskap C, Idrott och hälsa - , Spanska A, Musik D, Religionskunskap E, Samhällskunskap C, Slöjd E, Tekinik E. Vill studera geologi på en bra högskola och undrar vilken väg jag borde ta. Det som krävs för utbildningen är "Grundläggande behörighet + Biologi 1, Fysik 1a/1b1 + 1b2, Kemi 1, Matematik 4 eller Biologi A, Fysik A, Kemi A, Matematik D (områdesbehörighet 11/A11)". Komvux vet jag inte är ett val först jag fyllt 20 eftersom jag inte har gymnasieutbildning, gymnasium skulle ta tre år och jag skulle vara med elever som är en hel del yngre än mig och vet ej om jag skulle trivas då jag dessutom är mogen för min ålder och folkhögskola har jag hört inte ger lika stor chans att bli antagen som de andra valen. Min fråga är borde jag gå gymnasium oavsätt fast jag misstänker jag inte skulle trivas eller borde jag satsa på folkhögskola? Jag har jobbat cirka ett år under tiden jag inte studerat nu och har gått grundskoleutbildning med godkänt i alla ämnen förutom de jag fått – i pga frånvaro (hälsoproblem), skulle jag behöva gå folkghögskola i 2 eller 3 år? Antar att jag kommer behöva gå två olika kurser, först få grundläggande behörighet och sedan särskildbehörighet eftersom det är ett krav till att studera Geologi i högskola. Hittar inga som kombinerar de båda och alla särskildakurser som ger behörighet till Geologi har krav på att man har grundläggande behörighet eller nästan är klar med den. Har inte mycket koll på hur svenska studie systemet funkar och skulle verkligen uppskatta detaljerad hjälp. Vilken väg är bäst? Vilka olika steg behöver jag ta? Har jag förtstått hur folkhögskola fungerar? Vart borde jag ansöka till? (bor i Stockholm). Tusen tack i förhand!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Maya,

    du kan Ansöka överallt - till gymnasiet och till många olika folkhögskolor. Att ansöka betyder inte att man blir Antagen, tyvärr. Skulle det bli så att du får erbjudande om plats på flera ställen, kan du välja sen.

    Folkhögskolor
    Varje folkhögskola är som ett litet "eget" företag. Alla de är lite olika. Det är en Allmän kurs på en folkhögskola du bör söka till. Det är på en Allmän kurs som man kan få Omdöme om GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET. Sedan, särskild behörighet kan ingå samtidigt eller så läser man till den efteråt. Ang. sämre chans med omdöme från en folkhögskola - så beror det på... Högsta omdöme man kan få är 4.0. Med det högsta omdöme har man en ganska rimlig chans att komma in även på de mycket populära/eftertraktade utbildningar.
    Annars, kan man alltid göra Högskoleprovet.
    Bara man är Behörig, spelar sedan ingen roll hur Höga betyg man har, om man får högt resultat på högskoleprovet.

    Gymnasieskola
    Info om "ditt" gymnasieantagningskansli "gyantagningen- Storsthm" finns på antagningskanslier.se/storsthm
    Det är till och med det året du fyller 19 år som du kan påbörja läsa på en gymnasieskola. Senare är det komvux, som gäller (från 1 juli det kalenderåret som du fyller 20 år, "hör" du till Komvux). I Sthm finns det idag lite över hundra st. gymnasieskolor och ca hälften av dem erbjuder Naturvetenskapsprogrammet, som jag vill rekommendera - med tanke på dina framtida planer. Om Naturvetenskapsprogrammet kan du läsa på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA

    Gymnasial utbildning är på 3 år och det gäller gymnasiet, komvux och folkhögskolorna.
    Att bli klar snabbare än på 3 år är svårt. Det är i så fall om man är extremt duktig (särbegåvad) eller om man t.ex redan har gymnasial utbildning "i bagaget", t.ex från ett annat land.

    Behörighet - att läsa Geologi på högskolenivå
    Vilka behörighetskrav som ställs kan ändras. Behörighetskraven är inte "huggna i sten". Men vi kan idag utgå ifrån de kraven som ställs idag... tills vi vet vilka förändringar som ev. sker i framtiden.

    Vem kan hjälpa dig?
    Jo, du kan t.ex vända dig till Skolslussen, eftersom du är stockholmare.