Louise

    Hej. Jag pluggar på movant i Göteborg, komvux till byggnadsträarbetare. Vi ska ut på praktik men det är i nuläget så svårt att hitta platser att det finns risk för att elever inte får någon alls. Det innebär att vi isåfall inte kommer ha fullgjort utbildningen och inte kommer få ett betyg eller lärlingsboken som behövs för att kunna bli snickare efter utbildningen. Med andra ord har utbildningen inte lett till någonting förutom ett bortkastat år och studieskulder. Vad ska skolan göra? Dom har ju skyldighet att ge oss praktik? Tack! Mvh Louise Lundqvist

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Louise,
    ring Skolverkets upplysningstjänst  - 08-527 332 00. På ungdomsgymnasiet gäller det att i fall obligatorisk praktik ingår men det ej finns praktikplatserna, då kan/får gymnasieskola anordna praktik på skolan. Kanske kan komvux också anordna praktik "på skolan"?
    För övrigt - så är det bra om de studerande försöker hjälpa till att hitta praktikplatserna till sig själva.
    Tips! - kontakta även Sveriges-byggindustrier och BYN och fråga om de kan hjälpa till på ngt sätt.