Samuel

    Min skola kan ej göra prövningar inom Mekatronik 1, Energiteknik 1, Dator och nätverksteknik och Administration av nätverks- och serverutrustning. Vad ska jag göra? Dessa är de enda kurser jag behöver göra en prövning inom för att höja mitt snittbetyg. Jag har kollat i varje kommun och ingen erbjuder de prövningar jag behöver

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Samuel, har du kollat i varje kommun i hela Sverige?
    om UNDERVISNING i en kurs bedrivs, så säger skolverket att prövningar måste erbjudas. Om du hittar att det finns pågående undervisning i de kurser som du vill göra prövningar i på någon Kommunal gymnasieskola - så kan du tala om det för utbildningsförvaltningen i den kommunen att enligt Skolverket så måste prövningar erbjudas.
    Du kan själv ringa till Skolverkets upplysningstjänst: 08-527 332 00 (tel.tid brukar ligga mellan 9.30 och 11.30 samt mellan kl.13-15 på vardagar, med viss variation  - någon dag stänger de för fortbildningar eller annat).

    För övrigt, så är det ibland så att man ej kan höja sina betyg genom prövningar eller höja dem på ngt annat sätt heller... det är bl.a därför finns möjlighet att söka i HP-urvalsgruppen, alltså med resultat från högskoleprovet.

    Vänligen
    Julia