Hej My,

    "Ingenjör>>" är inte en skyddad yrkestitel och man kan därför med diverse olika utbildningar kalla sig för "ingenjör".

    Utbildningar finns på bland annat högskola/universitet och inom Yrkeshögskolan. Inom gymnasieskolan kan man utbilda sig till gymnasieingenjör - genom att läsa det Fjärde året på Teknikprogrammet>>

    På högskola/universitet finns det väldigt många olika typer av ingenjörsutbildningar - bl a kan man utbilda sig till Civilingenjör>> och till Högskoleingenjör>>

    och utbildningar till Civilingenjör kräver alltid godkända betyg i Matte4 och Fysik2 men utbildningar til Högskoleingenjör gör inte alltid det - du kan här>> se de utbildningar till högskoleingenjör som finns på högskolenivå i Sverige idag. De flesta av dem kräver ej Matte 4, men de kräver ofta matte 3c (just c-spår och inte b-spår i matte) och så kräver de också Fysik 2 - du får kika närmare på utbildningspresentationerna och speciellt noga under BEHÖRIGHET, men som jag kan se så krävs det alltid Fysik 2.

    Du får gärna höra med Ingenjörsvägen>> och med Studievägledare på högskolor/universitet - om de känner till någon utbildning på högskola där det räcker med Fysik 1 godkänt. Problemet är att varje högskola/universitet vet mest om sina egna utbildningar och det inte finns någon sammansatt info - om alla behörigheter på alla de olika högskolor/universitet. Pga den så kallade "akademiska friheten" kan en enskild högskola/universitet besluta om att de sänker behörighetskraven (och t.ex inte kräver godkänt betyg i fysik 2) men det får man se på varje utbildning separat... tyvärr. Det tar lång tid att hitta information. Vi känner i alla fall inte till att någon högskoleutbildning till ingenjör som inte kräver godkänt betyg i fysik 2. Om du hittar någon, hör gärna av dig!

    Du kan kika på de Yrkeshögskoleutbildningar som har varierande behörighetskraven (och en del av dem har Restplatser) - snabblänk här>>

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA