Daniella
    Hej!

    Jag går just nu i 1:an i gymnasiet i vård och omsorg, i 9:an fick jag F i både biologi och fysik, vilket krävs E för att gå på universitet efter gymnasiet i fortsatt medicin. Finns det någon chans att läsa de två ämnena i gymnasiet? Så att jag slipper gå på Komvux efteråt. Eller är Komvux det enda val jag har?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, när man i Sverige söker till universitet, så är det ingen som tittar på Grundskolebetygen, utan endast på gymnasiebetygen. Du behöver inte godkända betyg från grundskolan - för att söka till universitet. Du behöver skaffa dig godkända betyg i Gymnasiala kurser.
    Om du vill läsa på universitetet, då behöver du bland annat få ut examensbevis från gymnasiet + ha godkända betyg i svenska 2, 3 och i engelska 6 (för grundläggande behörighet).
    Om du vill läsa "medicin" -så måste man veta exakt vilken utbildning du menar med "medicin". Det är olika särskild behörighet till krävs inför utbildningar till sjuksköterska, fysioterapeut eller till läkare och tandläkare.