Viktoria

    Jag har bara betyg från grundskolan. Det är bara matte från grundskolan jag inte har betyg i. Efter grundskolan gick jag först ett år på ett Introduktionsprogram på gymnasiet. Därefter fick jag diagnosen Asperger och gick ett år på ett annat gymnasium i en annan kommun som hade något som kallades för spår 1, där gick också andra med bla aspergers syndrom. Det var inget problem alls med skolan. Man fick ett eget rum, lärare och elever var mycket bra. Ändå hoppade jag efter att jag börjat på andra året. Jag har aldrig trivts i skolan. Jag är otroligt blyg och fick inga vänner efter grundskolan så jag mådde dåligt samtidigt som jag också alltid haft det svårt med skolämnen. Jag klarade helt enkelt inte av skolan längre.

    Jag känner nu att jag skulle vilja plugga igen efter att ha varit borta från skolan i så många år, dock vill jag läsa på distans. Jag hade aldrig klarat av att läsa i klassrum, då hade jag troligtvis hoppat av ganska så snabbt igen. Jag har dock fortfarande inte betyg från matte eller andra NO ämnen vilket är mina svåraste ämnen och även om jag skulle få godkänt i dem och jag började läsa gymnasieämnen så har jag inte pluggat ämnen som tex geografi och historia på flera år så det skulle vara ett enormt steg som jag inte hade klarat av. Även fast jag är nyfiken som person och gillar att lära mig nya saker så blir jag väldigt lätt stressad. I grundskolan fick jag ofta underkänt på proven och då var tvungen att göra om proven vilket ledde till ännu mer stress. Det började redan i sjuan liksom och när jag gick i grundskolan fick man inte betyg förrän i åttan.

    Vad skulle det bästa alternativet för mig vara? Jag vill läsa grundläggande matte på komvux men vet inte om jag också bör läsa alla andra grundläggande ämnen också innan jag påbörjar att läsa gymnasieämnena? Jag har sett att man kan skaffa privatlärare så om jag ska börja med studierna igen funderar jag på att eventuellt skaffa mig en, särskilt i matte.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Viktoria;
    komvux brukar inte erbjuda distans när man läser Grundskoleämnena, däremot brukar komvux kunna erbjuda distans på gymnasienivå. För att kunna börja läsa på gymnasienivå, måste du först klara av få godkänt betyg i matematik Grund. Så brukar det i alla fall vara - allt som oftast. Men boka gärna tid med SYV på komvux i din kommun för en ordentlig genomgång av dina studiemöjligheter: dina behov och vad komvux kan erbjuda dig som passar in i dina behov.
    ****
    Ett annat alternativ är att läsa på en folkhögskola. Känner du till vad folkhögskolorna "står för"? Läs gärna info om den skolformen på framtid.se/studier/folkhögskola

    Jag vet inte om du känner till www.matteboken.se - och Räknestugorna som drivs av Mattecentrum och erbjuder gratis mattehjälp.

    Liselotte