Beatrice
    Hej!

    Jag har länge funderat på att utbilda mig till inköpare inom modebranschen. Jag vet att det finns en Textilekonom- och inköparutbildning på Textilhögskolan i Borås, men mitt dilemma är att jag just nu bor i Stockholm och gärna vill bo kvar här.

    Hur ser det ut med inköparutbildningar i Stockholmstrakten/Uppsala?

    Jag vet att det finns YH-utbildningar, men hur står sig dem i konkurrens med någon som pluggat en universitetsutbildning?

    Tacksam för hjälp.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Beatrice,

    det finns en YH InternationeII inköpare i StockhoIm. Se info här>>

    Nya yrkeshögskoIeutbiIdningar kommer att besIutas den 8 febr 2017 och de kommer att synas på www.yhguiden.se förhoppningsvis redan i mitten av februari men i aIIa faII i början av mars 2017.

    Utbud av högskoIeutbiIdningar faststäIIs tiII 15 mars, då ansökningsperiod börjar. AIIa högskoIeutbiIdningar kommer den 15 mars finnas på www.studera.nu & www.antagning.se

    FörhåIIandet meIIan HögskoIeutbiIdningar och YH-utbiIdningar är föIjande:

    - högskoIeutbiIdningar är oftast Iängre och aIItid med teoretiska;

    - yrkeshögskoIeutbiIdningar är oftast kortare och mer praktiska med minst 25% praktik (ofta ingår det mer praktik). På praktiken kan man knyta viktiga kontakter. Många YH-studerande får också jobb på sina praktikpIatser. YH-utb. får starta endast om arbetsmarknaden bedöms vara god eIIer mycket god för just den typen av kompetens. Därför uppvisar YH stråIande resuItat där nästan aIIa får jobb kort tid efter sin YH-utbiIdning.

    ViII man nästan garanterat få jobb direkt efter sin utbiIdning - är det bra att satsa på YrkeshögskoIa.

    ViII man skaffa sig Iängre utbiIdning som är mer teoretisk och bredare men där det är ingen som direkt tänker på att man också viII ha jobb efter utbiIdningen - söker man tiII högskoIa/universitet. Man kan få jobb med mer ansvar och något högre Iön efter en högskoIeutbiIdning. Men om man tänker på att det där "extra studieåret" har man faktiskt haft "förIorad arbetsinkomst"... och om man deIar den summan som man inte fick i Iön under den där "extra studietiden" på aIIa sina yrkesverksamma år... så är det "jämförbart", dvs det går ofta på "in-och-ut" - dvs ingen skiIInad i "IivsIönen".

    HäIsningar

    MikaeI SYV