Linda
    Hej!
    Jag har i mina betyg sedan tidigare (2009) svenska A och svenska B, betyget i svenska A är godkänt och dessvärre Icke godkänt i svenska B. Jag skulle då läsa upp mitt betyg i svenska B nu i år (2016). Jag har nu läst kursen Svenska 2 som ska motsvara svenska B enligt dem på studievägledningen.
    Nu har jag dessvärre sett att svenska 2 motsvarar A och svenska 3 skall vara svenska B idag. Stämmer detta? Har jag isåfall läst kurs A två gånger?

    Med vänlig hälsning
    Linda Nilsson

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linda!

    Du läste rätt kurs!

    Svenska A motsvarar svenska 1.

    Svenska B motsvarar svenska 2.

    Men Svenska C motsvara inte svenska 3... däri ganska mycket förvirring. :)

    Det är samtidigt förändrade/ökade krav på behörighet. Förut räckte det med Svenska A och B för grundIäggande behörighet inom svenska för högskoIa, men nu för tiden är det t o m svenska 3 som krävs.

    Dock de som med sina gamla Slutbetyg uppnådde eller kommer innan 1 jan2017 uppnå kraven för GrundIäggande behörighet - kommer även fortsättningsvis vara behöriga med endast svenska B, men de som inte uppnår grundIäggande behörighet innan 1 jan2017 behöver sedan även läsa och få godkända betyg i svenska 3 /och även i engelska 6, som är motsvrande "gammal kurs" engB/.

    Det är rätt krångligt... men ställ gärna fler frågor, så ska vi försöka förkIara.

    L. :)

    Liselotte