Evelin

    Ja det är NIU luleå- gymnasieskola jag menar. Jag hade tänkt gå natur och sen ta innebandy till eller hur man säger? Jag är väldigt lite på läst, eftersom jag ska söka först nästa år. Men vill ändå börja fundera lite nu. Kollar dom mer på innebandyn eller hur det går i skolan? Tar dem, de som kommer från Luleå i första hand? Eller spelar det ingen roll? Vill veta så mycket som möjligt och helst mer än det jag frågat om det finns något att tillägga

    • Ludmila :

      Fick idag (24april2020) svar från NIU-ansvarig på Luleå gymnasieskola: "Alla som vill får söka till NIU innebandy. När ansökningstiden gått ut blir sökande kallade till en uttagningsdag, som ligger vanligtvis i mitten på januari & det är en heldag där vi tränar ihop, äter lunch tillsammans, tittar på skolan & de hallar vi kommer vara i samt samtalar med våra sökande elever enskilt för att skaffa en så god bild som möjligt av de som söker. En NIU_ansvarig håller i uttagningarna tillsammans med några kollegor och våra nuvarande NIU elever. Det är även NIU-ansvarig som gör urvalet av elever att ta in. Vi brukar ha träningar på förmiddagen & matchspel på eftermiddagen. När NIU-ansvarig tittar på sökande elever så försöker hen skaffa sig en så god bild av dem som möjligt. Det viktigaste är inte alltid elevens innebandykomptens (även om den givetvis är viktig) utan att eleven är mogen/redo att gå på ett idrottsgymnasium med allt vad det innebär. Det betyder rent konkret att träningsvilja och träningsnärvaro i sitt klubblag är en del jag tittar på, hur studierna går och om eleven sköter sin sömn och sin kost. Hur eleven skulle klara av en eventuell flytt (både från klubblag och familj). Det är med andra ord många parametrar som ska kollas av på de elever som söker. Själva uttagningsdagen är en del av alla delar, men inte enbart den som väger in om eleven får en plats eller inte. Det är alltid pirrigt att komma på en uttagning och för vissa kanske det inte går som man har tänkt sig, vilket gör att det är inte enbart själva prestationen på uttagningen som är av betydelse.
      Efter avslutad uttagning kontaktar den NIU-ansvarige lagets tränare för att stämma av.
      På NIU_innebandy på Luleå gymnasieskola kan spelare från hela Norrbotten tas in, vilket är oerhört kul. Och det är ingen förtur för elever som kommer från Luleå utan de platser jag har att tillsätta fördelas, oberoende på ort.
      Det kan vara bra att veta att träningsmängden ökar oftast med nästan 100% när man går ett idrottsgymnasium vilket gör att det är viktigt att vara medveten om sin sömn & kost för att hålla sig frisk. Det blir även ett annat studietempo vilket gör att planeringen av studier blir viktig.Troligtvis (om inget annat händer) blir det ca 8-9 platser att tillsätta till 2021 vilket är fördelat på hälften tjejer & hälften killar.
      Vi uppmuntrar alltid alla som funderar till att söka, att verkligen söka! Det är en häftig resa att göra, allt från ansökan till uttagning & förhoppningsvis även en gymnasietid".

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Evelin,
    jag ska försöka få reda på mer för att kunna svara på dina frågor. Prata också med de ansvariga i din innebandy-klubb, du spelar väl innebandy?

    Kort översiktlig förklaring:
    eleverna söker separat till NIU och till det programmet på gymnasiet som de vill gå och måste bli antagna till både och. Eleven måste bli behörig till sitt nationellt program, och så vara tillräckligt duktig i sin idrott också. Det är idrottsförbundet som väljer vilka som är tillräckligt duktiga inom sin idrott för att kunna bli antagna till NIU, men till ditt "vanliga" program konkurrerar du med dina betyg från grundskolan.
    Om du vill läsa NA, behöver du ha godkända betyg från vårterminen i åk 9 på grundskolan i minst 12 ämnen, av dem i svenska, engelska och matematik och även i i biologi, fysik och kemi samt i minst sex andra valfria ämnen. Se mer om det på gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet

    De som borde kunna hjälpa dig med den frågan du ställer här är bland annat:
    SYV på din grundskola
    Idrottsläraren på din grundskola
    Din tränare i Innebandy i din Innebandyklubb
    Gymnasieantagningskansliet i din del av Sverige
    Specialidrottsförbudets personal

    SYV-besökare SYV

    Hej. Det är bra att du är ute i god tid.
    Sista ansökningsdag till NIU ligger tidigare än den vanliga gymnasieansökan. T.ex kan sista ansökningsdag vara 1 december. Tränare i idrottsklubbar brukar i god tid innan dess brukar få uppmaning om att sprida info bland spelarna i klubben om att söka till NIU-utbildningar.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, på lulea.se/utbildning--forskola/gymnasieskola/lulea-gymnasieskola/mer-om-vara-utbildningar/idrottsutbildning

    ser man just nu (24 april 2020) bl.a förljande info:

    Ansökan till NIU sker i två steg.

    1. Senast 1 december via länk nedan för det idrottsliga urvalet. Under januari månad för du besked om idrottslig antagning.
    2. Ansökan till gymnasieprogram görs under...  (valperioden för ansökan till hösten 2021 är ännu inte fastställd).

    Innebandy
    Ansökan görs via Innebandyförbundets portalsida för ansökningar till RIG och NIUlänk till annan webbplats senast 1 december

    Ansökan NIU-innebandylänk till annan webbplats