Saga

    Jag vill bli inredningsarkitekt men vet inte vilken linje jag ska gå Så jag vill både planera hur det ska se ut och inreda det. Alltså även det praktiska. Jag vill dock inte sy eller skapa eller något sånt Vilken linje ska jag gå på och måste man plugga vidare efter gymnasiumet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Saga, läs gärna om yrket Inred.arkitekt på framtid.se/yrke/inredningsarkitekt

    ang.utbildning till Inredningsarkitekt
    Yrket är icke-reglerat, det är alltså inte bestämt centralt vilken utbildning som krävs eller önskas, utan det blir upp till de som anställer att välja de sökande till tjänster eller uppdragen som de tror mest på.
    Första steget för dig blir att välja "rätt" utbildning på gymnasiet. Bra grundläggande utbildning inför yrket Inredningsarkitekt finns på gymnasieskolans Estetiska programmet inriktning Bild och formgivning, på Teknikprogrammet inriktning Design och produktutveckling eller på Hantverksprogrammet. Du kan alltså välja bland flera olika program, och på sikt bli inredningsarkitekt. Det är inget som säger att man ej kan bli inredningsarkitekt efter i princip vilken som helst gymnasial utbildning, för att man kan utbilda sig senare, på eftergymnasial nivå.