Greta

    Hej, jag vill studera till intedningsarkitekt. Finns det andra utbildningar till yrket än att läsa på konstfack och kth. Ska man läsa till projektledare och bygga på med olika autocad/projekteringsutbildningar?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Greta,
    Inredningsarkitekt är i Sverige ett av de många så kallade Icke-reglerade yrken, alltså kan man ha diverse olika utbildningar och de som avgör vilken utbildning som "passar" är de som anställer eller ger uppdrag till inredningsarkitekter. Du får gärna läsa om yrket på framtid.se/yrke/inredningsarkitekt

    Exempel på relevanta utbildningar:
    2-åriga yrkeshögskoleutbildningar
    utbildning/campus-i12/technical-artist-arkitektur-inredning
    utbildning/campus-i12/3d-artist-arkitektur-inredning

    utbildningar på högskolenivå, i Sverige:
    du nämner i din fråga Konstack och KTH, men förutom de så finns det flera, t.ex
    HDK, Högskolan för design & konsthantverk, vid Göteborgs universitet, som erbjuder en generell grundutbildning i design där du kan välja att inrikta dig mot rumsgestaltning & inredningsarkitektur.
    ***
    Beckmans erbjuder 3 olika kandidatutbildningar där Form (180 hp) är den mest relevanta för att sedan studera en master mot inredningsarkitektur. Under kandidaten på Beckmans kan du välja att rikta in dig mot rumsliga projekt.
    ***
    Via Linköpings universitet erbjuder Malmstens på Lidingö en 3-årig utbildning "kandidat i möbeldesign" motsvarande 180 hp. Den utbildningen är tydligt inriktad mot möbler, med särskilt fokus på materialet trä.
    ***
    Textilhögskolan i Borås erbjuder både en konstnärlig kandidat & master inom textildesign där man kan välja att inrikta sig mot "rummet". Eftersom det finns textila utbildningar ända upp till forskarnivå på Textilhögskolan, är den ett naturligt & nationellt nav för nya rön, utveckling & nyheter som rör textil
    ***
    Linnéuniversitets utbildning Design + Change fokuserar på design för hållbarhet. Skolan erbjuder en kandidat på tre år (180 hp) och en master på två år (120 hp).
    ***
    Umeå universitets Designhögskola erbjuder en 3-årig (kandidat) i industridesign (180 hp) & en 2-årig (master) i produktdesign (120 hp). Under utbildningen arbetar du mycket i projekt, ofta i samarbete med företag, organisationer & myndigheter.
    ***
    Lunds tekniska högskola - 3-årig konstnärlig kandidat i industridesign (180 hp) & en 2-årig master i industridesign (120 hp).

    Förberedande utbildningar
    Det kan bli svårt att på grund av hård konkurrens komma in på vissa av design-utbildningar, då kan man gå en "omväg" via någon eller några förberedande utbildningar, som kommer förhoppningsvis att göra det lättare att prestera bättre på antagningsprovet.
    Exempel på sådana förberedande utbildningar kan finnas bland annat inom yrkeshögskola, t.ex på Stenebyskolan och inom KKU.