Mathilda
    Hej
    Går 1:a året på Samhällslinjen. Ska välja om ca. 5 dagar och har ingen aning om vilken inriktning. Antingen samhäll-media eller samhäll-sam. Kan verkligen inte bestämma mig. Några tips/råd?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Mathilda,
    se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf
    i inriktning "Media" ingår kurser á 350 poäng och i "Samhälle" - á 450 poäng, men totalsumma poäng bör ändå bli samma: du väljer, alltså en extra 100 poängskurs eller 2 st. 50 poängskurser från listan på Programfördjupande kurser i fall du läser "Media".
    Det är, alltså, lite mer valfrihet i fortsättningen om man läser inriktning med färre obligatoriska kurser.
    En annan sak att tänka på: vill du läsa mer
    Psykologi - eller Religion, Historia och Samhälle?
    Du vet ju vad de kurserna handlar om - du läser nivå 1 i dem nu och då är frågan om du vill läsa mer inom Psykologi
    eller hellre mer i de andra tre ämnena?
    Se om vår test http://www.gymnasieguiden.se/testet kan vara till någon hjälp. Den är egentligen framtagen som hjälp inför val till gymnasiet men du kan utifrån de frågorna som ställs i testet, fundera kring dina intressen - är det åt Psykologi-hållet eller åt Historia/Samhällskunskap hållet?

    Som du ser i programplanen kan man - inom Programfördjupningar läsa kurser som ingår i den andra inriktningen och på så sätt läsa båda inriktningarna (eller nästan i alla fall, lite beroende på vad din skola kan erbjuda och om schemat går ihop). Du blir behörig till i princip samma eftergymnasiala utbildningar, oavsett inriktning på SA (med undantaget av - om du vill bli lärare i Historia&Samhällskunskap, då är det bäst att läsa "Sam"-inriktning).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp inför ditt beslut! *L* :-)
    Mvh Milla Syv
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för det snabba svaret !, Kan säga att jag mest gillar historia och samhälle. Länken är jätte bra, tack :)
    • : Om du mest gillar Historia och Samhällskunskap, välj inriktning "Samhällsvetenskap" i så fall. Lycka till med dina studier! Har du någon kompis som också har frågor, tipsa om www.fragasyv.se *L* :-)