Christoffer
    Hej!

    Jag går i åttan, är 14 år, men börjat fundera kring gymnasiet. Jag vill gärna bli pilot eller läkare, och jag hinner nog inte bestämma mig redan nästa år. Kan jag välja efter gymnasieutbildningen, ger naturvetenskap årkomst till både läkare- och pilot utbildning?

    Jag vill hemskt gärna bli pilot och har börjat söka runt, men alla utbildningar jag fått tag på kostar oerhört mycket pengar. Finns det inga kostnadsfria pilotutbildningar? Hur ser det ut på läkarsidan, kostar det där också?

    Är lite rädd då min familjs ekonomi inte är så stabil.

    Med vänlig hälsning,
    Christoffer Nguyen
    • : Ja, du får behörighet. Utbildning är gratis i Sverige.
    • : Hej! Det finns en utbildning som pilot på yrkeshögskolan och den är gratis. Men, som du vet kan mycket hända tills du ska söka till eftergymnasiala studier, fast man kan alltid hoppas! Vad tråkigt angående din familjs ekonomiska situation, men den goda nyheten (som SYV nedan nämnt) är läkarutbildningen och andra universitets- och högskoleutbildningar gratis. Som sagt, kurslitteratur kostar och sen måste du ju bo nånstans också (om det inte är så att du stället du pluggar på är nära hemmet). Önskar dig ett stort lycka till inför dina framtida studier på gymnasiet och högskola! Med vänlig hälsning,
    • : Länk till utbildning: http://www.bfsaa.se/pilotutbildningar/integrerad-trafikflygarutbildning/?Lang=1&utm_campaign=studentum.se%20-%20Scandinavian%20Aviation%20Academy%20utbildningar&utm_medium=Klick%20fr%C3%A5n%20studentum.se&utm_source=Pilotutbildning%20-%20Integrerad%20Trafikflygarutbildning%20%28YH%29
    • Anna : Medical class 1 och psykologisk lämplighetstest kostar pengar. Resor till/från tester och intervjuer - är inte gratis heller + att vissa avgifter till kommer när man läser till pilot. Uppskattningsvis är det ca 60 000 kr. man måste vara beredd att betala "ur egen ficka". Det är relativt lite pengar, om man jämför med vad det kostar i andra länder att utbilda sig till pilot. Därför svarar vi att det är "kraftigt subventionerad" att utbilda sig till pilot i Sverige, inte att det är gratis. Sedan är det precis som Brendan skriver i sin kommentar, mycket som kan ändras på några år och det är därför omöjligt att planera i detalj. Det som inte kommer att ändras: man måste vara fullt frisk för att kunna bli pilot. För läkarutbildningar är det mycket högt sökandetryck och det är därför mycket höga betyg och/eller resultat på Högskoleprovet som krävs. Vi kan inte sia om framtiden, men vi tror att detta kommer att stå fast även på femårs sikt. :)
    • : Tack för alla svar! Uppskattar det verkligen.
    • Milla : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Stort lycka till med dina studier!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Christoffer!

    Det är mycket bra att du redan nu, i "åttan", funderar på gymnasiet. Bra att vara ute i god tid!

    Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap - kommer att ge dig behörighet till läkare & pilot (och även till tandläkare, veterinär, marinbiolog och många andra utbildningar).

    Utbildning till läkare är kostnadsfri (nästan - kurslitteratur kan kosta 2-3 tusen per termin) och utbildning till pilot är kraftigt subventionerad. Det tillkommer vissa kostnader, men man kan få hjälp: extra lån från CSN som man betalar tillbaka sen.

    Till pilot är det även andra saker än betyg som man måste ha: väldigt god hälsa, perfekt syn och hörsel och stabilt psyke - det är hårda medicinska tester och psykologiska uttagningar till pilotutbildningen.

    Om du söker NA, inriktning Naturvetenskap - blir du behörig söka läkarutbildning och pilotutbildning.

    Du kan redan nu under våren i år gå på några öppna hus på skolor som finns nära dig eller dit du kan pendla. Se alla öppna hus gymnasieskolor på http://www.gymnasieguiden.se/events

    Önskar dig stort lycka till! Återkom gärna om du har fler frågor.
    Bästa hälsningar
    Anna